گروه بین‌الملل- شاخص‌های سهام وال استریت روز سه‌شنبه را در انتظار تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده در مورد نرخ بهره، شناور و بی‌نوسان خاصی به پایان بودند. به گزارش رویتر از نیویورک، وال استریت صبح روز سه‌شنبه را با تنزل در ارزش سهام آ‌غاز کرد. شاخص سهام داو جونز بیشترین ضرر را در صبح روز سه‌شنبه تجربه کرد اما در ادامه روز خبر افزایش محدود عمده فروشی در ماه مارس تا حدی بازار را احیا کرد و کمپانی‌ها توانستند، بخشی از ضررهای از دست رفته را جبران کنند. به دنبال انتشار خبر مربوط به میزان عمده‌فروشی در ماه مارس، پیش‌بینی‌ها در مورد بازار مسکن در سال‌جاری را تغییر داد.

این خبر برای بازار از این جهت اهمیت داشت که ممکن است دلیل دیگری به بانک مرکزی ارائه دهد تا از افزایش نرخ بهره خودداری کند. اخبار اخیر در مورد وضعیت اقتصادی به نظر می‌رسد بتواند از تغییر نرخ بهره جلوگیری کند اما آنچه وال استریت دنبال آن است، توقف قطعی نرخ بهره است. به هر حال تنزل قیمت‌ها در روز سه‌شنبه می‌تواند روز چهارشنبه به خریداران انگیزه کافی برای خرید بدهد، علاوه بر اینکه وال استریت پس از یک ماه رونق نیاز به یک دوره تعدیل و به اصطلاح تامل دارد. کارشناسان انتظار دارند وال استریت پس از این دوره «تامل و تصحیح» مجددا رونق خود را از سر گیرد.

شاخص سهام داو جونز روز سه‌شنبه ۰۳/۰درصد از دست داد که اولین روز تنزل وال استریت پس از ۱۶جلسه پی در پی رونق است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۲/۰درصد تنزل یافت و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۰۳/۰درصد به دست آورد.

تقویت ارزش ین در برابر دلار شاخص‌های سهام را در توکیو تنزل داد. کاهش ارزش دلار در برابر ین موجب کاهش سود صادرکنندگان ژاپنی می‌شود چرا که موجب گران‌تر محصولات آنها در بازار ایالات متحده می‌شود. از طرف دیگر سکون وال استریت هم، انگیزه‌های سرمایه‌گذاران ژاپن را برای خرید و فوش تضعیف کرد. بازار سهام توکیو هم به اندازه سرمایه‌گذاران و فعالان وال‌استریت چشم‌انتظار تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بهره هستند. به این ترتیب شاخص سهام نیکی در صبح روز چهارشنبه ۱۱/۰درصد از دست داد و شاخص سهام توپیکس ۰۴/۰درصد تنزل پیدا کرد.

شاخص سهام FTSE لندن در روز سه‌شنبه ۸۱/۰درصد افزایش یافت. اما داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۱۱/۱درصد و ۶۱/۰درصد از دست دادند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در روز سه‌شنبه در اروپا در مقابل یورو افزایش پیدا کرد. هر یورو روز سه‌شنبه در اروپا به ازای ۳۵۳۱/۱ دلار معامله شد و نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۹۱/۱۱۹ ین بود اما در روز چهارشنبه بار دیگر ارزش دلار کاهش یافت. انتظار برای تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بهره یکی از دلایل کاهش ارزش دلار بود. روز چهارشنبه دلار ۱/۰درصد در مقابل ین تنزل پافت و هر دلار به ازای ۹۶/۱۱۹ ین معامله شد، همچنین ین هم در حدود ۵/۰درصد در مقابل ین از دست داد و هر یورو به ازای ۵۰/۱۶۲ ین معامله شد.

بمب‌گذاری و خرابکاری شورشیان نیجریه در لوله‌های نفتی، قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داد. روز سه‌شنبه در نیویورک هر بشکه نفت با ۷۹ سنت افزایش به ۲۶/۶۲ دلار رسید.