ایسنا: در بیانیه پایانی نشست مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا که در ریاض برگزار شد، بر ضرورت اجرای طرح صلح کشورهای عربی برای احیای روند صلح در خاورمیانه تاکید شد. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، شرکت‌کنندگان در نشست مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا بار دیگر طرح صلح پیشنهادی اعراب را بهترین گزینه برای احیای روند صلح در خاورمیانه دانسته و مخالفت خود را با هر گونه تغییر در مرزهای ۱۹۶۷ بدون انجام مذاکرات بین طرفین درگیر اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین از لبنانی‌ها خواسته شده تا ضمن حفظ وحدت با روی آوردن به مذاکرات و پایبندی به قوانین دموکراتیک در جهت حفظ امنیت، ثبات، حاکمیت و وحدت کشورشان تلاش کنند.

بیانیه پایانی این نشست همچنین از همسایگان لبنان خواسته تا به حاکمیت این کشور احترام گذارند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا همچنین بر ضرورت احترام به وحدت، حاکمیت و استقلال عراق تاکید کرده و آشتی ملی را کلید حل مشکلات این کشور دانستند.

شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی خود نسبت به موضوع پرونده هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و بر حل دیپلماتیک این پرونده و همچنین اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت در ارتباط با این پرونده تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت انجام مذاکرات سیاسی بر اساس اصل احترام متقابل جهت حل مشکلات مردم منطقه تاکید شده است.

در ارتباط با روند صلح در خاورمیانه نیز این نشست از نتایج نشست اخیر کشورهای عربی در ریاض و تلاش‌های کمیته چهار جانبه صلح جهت پایان دادن به مشکلات فلسطین و اسرائیل و تحکیم مذاکرات بین طرفین استقبال شده و آن را جهت ایجاد کشور مستقل فلسطین و پایان دادن به اشغالگری‌های اسراییل مفید و موثر دانستند.

در این نشست همچنین از نتایج نشست اخیر گروه‌های فلسطینی در جهت تشکیل دولت متحد ملی و تلاش‌های انجام شده جهت ارایه کمک به مردم فلسطین استقبال شده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که ساخت آینده با ثبات و امن در منطقه و جهان جز از طریق تحکیم ارزش‌ها و میانه‌روی و تداوم تلاش‌ها جهت ایجاد پل‌های مشترک براساس احترام متقابل امکان‌پذیر نیست.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی در این نشست بار دیگر پدیده شوم تروریسم را محکوم کرده و بر ضرورت مبارزه با آن تاکید کردند.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین آمده است که تولید و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

طرفین در این نشست پایبندی خود را به مذاکرات جهت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری اعلام کرده و بر ضرورت تحکیم روابط و همکاری‌های مشترک در زمینه انرژی و آموزش تاکید کردند.