گروه بین‌الملل- نفت خام دیروز یکبار دیگر در بازارهای جهانی افزایش قیمت را تجربه کرد.

نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه در آخرین ساعات کار بورس لندن توانست یکبار دیگر در یک هفته اخیر از مرز ۷۰دلار عبور کند، دیروز هم به صعود خود ادامه داد هر چند تحت‌تاثیر اخبار مربوط به افزایش تولید در دریای شمال از سرعت رشد آن کاسته شد. نفت برنت دریای شمال که صبح دیروز با قیمت ۴۳/۷۰دلار باز شده بود در نیم روز معاملاتی لندن به ۶۰/۷۰دلار رسید.

نفت‌خام سبک و شیرین آمریکا نیز که از شروع این هفته معاملاتی در روز دوشنبه افزایش قیمت را آغاز کرده بود توانست دیروز بار دیگر از ۶۶دلار فراتر برود. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز در بالاترین قیمت با رقم ۳۵/۶۶دلا خرید و فروش شد.

تحلیلگران عقیده دارند آینده قیمت نفت اکنون در دست میزان تقاضای بنزین در ایالات متحده و کانادا است. میزان تقاضا در این کشورها هم‌اکنون سیر سعودی را در پیش گرفته و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت نفت آمریکا را تا سطح ۶۸دلار افزایش دهد.

از سوی دیگر شورشیان نیجریه یک بار دیگر دست به تحرکات تروریستی زده‌اند. گزارش‌های رسیده حاکی است که منابع امنیتی نیجریه از بمب‌گذاری‌هایی در خطوط لوله انتقال نفت این کشور مطلع شده‌اند اما مکان این عملیات نامعلوم است. تخریب خطوط لوله نفت نیجریه می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشته و آن را افزایش دهد.

اما نکته جالب توجه افزایش چشمگیر و سریع قیمت نفت اوپک است. میانگین بهای سبد نفتی اوپک در پایان معاملات روز دوشنبه به رقم ۱۰/۶۶دلار رسید که ۲۲سنت افزایش را نشان می‌دهد.کارشناسان عقیده دارند چنین وضعیتی نشانه وجود یک تقاضای قدرتمند در بازار نفت است.