خبرگزاری فارس- معاون بازاریابی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، گرمی‌هوا در اروپا و آمریکا، رکود اقتصاد آمریکا، افزایش ذخایر استراتژیک دنیا و افزایش تولید اعضای غیراوپک را چهار عامل مهم کاهش بهای نفت عنوان کرد. محمدعلی خطیبی در‌خصوص آخرین وضعیت بازار جهانی نفت اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مراحل کاهش تولید اوپک اجرا شده و اعضاء‌ نیز تا حد زیادی به آن پایبند بوده‌اند. مرحله دوم کاهش تولید اوپک نیز از ابتدای ماه فوریه اجرا خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر تحولاتی در بازار نفت رخ داد که همگان انتظار افزایش بهای نفت را داشتند، در حالی که عکس آن رخ داد. به عنوان مثال قطع صادرات گاز روسیه به بلاروس و صدور قطعنامه علیه ایران مواردی بود که چشم‌‌انداز افزایش بهای نفت را متصور می‌ساخت.

خطیبی گفت: نکته قابل توجه دیگر حاکم شدن آب و هوای ملایم بر اروپا و آمریکا است که موضوعی غیرعادی بوده و به همین دلیل با کاهش مصرف سوخت در این کشورها در فصل زمستان مواجه شده‌ایم.

به گفته وی رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد آمریکا به عنوان موتور اقتصادی جهان و به تبع آن کاهش تقاضا در کنار افزایش سطح ذخایر استراتژیک دنیا که به حداکثر مقدار خود رسیده است، عامل مهم دیگری برای کاهش بهای نفت با وجود کاهش میزان تولید اوپک است.

معاون بازاریابی امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به میزان تولید اعضای غیراوپک نیز یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید اعضای غیراوپک امسال تا حد ۲‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد. کما اینکه در حال حاضر نیز کشورهای غیر اوپک علیرغم کاهش تولید اعضای اوپک میزان تولید خود را افزایش داده و برنامه‌های توسعه‌ای گسترده ای داشته و دارند. وی افزود: در صورت تداوم شرایط کنونی باید انتظار کاهش بیشتر بهای نفت را در بهار و تابستان داشت مگر آنکه وضعیت اقتصادی بازار تغییر کند.

خطیبی در ادامه تصریح کرد: در ماه‌های گذشته بسیاری از کشورهای مصرف کننده بدون توجه به میزان تقاضا اقدام به خرید نفت خام کرده اند. حتی در شرایط فعلی نیز حاضر به خرید نفت مازاد بر تقاضای خود هستند اما دیگر امکان ذخیره سازی ندارند. این مساله سبب ایجاد عدم تعادل در بازار شده است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی با اشاره به مقطعی بودن عوامل کاهش قیمت نفت پیش‌بینی می‌کنند روند صعودی قیمت نفت در آینده نزدیک از سر گرفته شود. به گزارش خبرگزاری کانادایی کن وست، کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کاهش قیمت نفت بسیار کوتاه مدت و زودگذر خواهد بود.

از اواسط تابستان تاکنون قیمت نفت بیش از ۲۷ دلار کاهش پیدا کرده است اما در همین حال عواملی که باعث این کاهش شده‌اند هم زودگذر و مقطعی هستند. از اینرو کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده نزدیک شاهد روندی صعودی در قیمت نفت خام باشیم.

وجود زمستانی گرم در نیمکره شمالی مهمترین علت کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نفت در طی ماه‌های اخیر بوده است. گرم شدن زمستان امسال در اثر پدیده‌ای طبیعی است به نام النینو که هر چند سال یکبار فعال می‌شود و طی آن هواگرم می‌شود. پدیده النینو که باعث گرم شدن زمستان امسال شد تا ماه مارس ادامه پیدا می‌کند.