گروه بین‌الملل- جورج‌بوش رئیس‌جمهور ایالات متحده دیروز به‌طور غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در عراق شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هدف از این دیدار را گفت‌وگوی بوش با فرماندهان نظامی آمریکا در عراق و بررسی چگونگی حضور آمریکا در عراق عنوان کرد. این گزارش به نقل از کاخ سفید می‌افزاید که بوش در دیدار یازده ساعته خود از عراق به بررسی نقش نیروهای اضافه شده در عراق پرداخت. ۳۰هزار نیروی آمریکایی پس از ژانویه ۲۰۰۷ به عراق اعزام شده‌اند تا در قالب طرحی موسوم به طرح امنیتی عراق به نیروهای حاضر در این کشور برای مبازره با شبه نظامیان و نیروهای تروریستی کمک کنند. بوش در جریان دیدار کوتاه خود از عراق با ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق دیدار کرده و نظرات او را درباره طرح امنیتی عراق شنید. تا لحظه تنظیم این خبر از مشروح گفت‌وگوهای بوش با فرماندهان آمریکایی گزارشی منتشر نشده است. اواخر هفته آینده ژنرال پتریوس و رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق گزارش خود را نسبت به پیشرفت‌ها و شرایط آمریکا در عراق به کنگره این کشور ارائه خواهند کرد. دیدار ناگهانی بوش از عراق در آستانه انتشار این گزارش می‌تواند حاوی پیام‌‌هایی برای کنگره باشد.

در همین حال دیروز اخباری در خصوص خروج نظامیان انگلیسی از مرکز شهر بصره منتشر شد.

به گزارش بی‌بی‌سی تعداد ۵۰۰ سرباز انگلیسی در محل کاخ رییس‌جمهور سابق عراق در مرکز شهر بصره مستقر بودند و کار تامین امنیت این منطقه را برعهده داشتند دیروز محل استقرار خود را ترک و پست خود را به نیروهای امنیتی و پلیس عراق تحویل دادند.

با وجود خروج نظامیان بریتانیایی از پایگاه نظامی آنان در مرکز شهر بصره، نخست‌وزیر بریتانیا کاهش حضور نظامی این کشور در عراق را رد کرده است.

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به خروج نظامیان این کشور از مرکز شهر بصره، گفت که شمار نظامیان بریتانیایی در عراق کمابیش بدون تغییر خواهد ماند.

براون این نظر را رد کرد که تخلیه پایگاه واقع در کاخ سابق ریاست‌جمهوری عراق در شهر بصره نشانه شکست نیروهای بریتانیایی در عراق بوده است.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که این کشور همچنان به مسوولیت خود در قبال مردم عراق و جامعه بین‌المللی متعهد است و به این مسوولیت عمل خواهد کرد.

شمار نظامیان بریتانیایی مستقر در پایگاه نظامی مرکز بصره، دومین شهر بزرگ عراق، به حدود پانصد نفر می‌رسد که در خلال ساعات قبل از بامداد روز دوشنبه این محل را، که از زمان اشغال خاک عراق در سال ۲۰۰۳ در اختیار داشتند، ترک کردند.