گروه بین‌الملل- رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که فلسطینی‌ها هرگز اسرائیل را به عنوان «کشور یهود» به رسمیت نمی‌شناسند و آن را نخواهند پذیرفت. به گزارش «ایسنا»، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مقر تشکیلات خودگردان در شهر رام‌الله در میان جمعی از شخصیت‌هایی که به نمایندگی از شهر قدس ‌آمده بودند، اظهار کرد: ما هرگز اسرائیل را به عنوان «کشور یهود» به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را نخواهیم پذیرفت و قدس شرقی پایتخت ابدی کشور فلسطین خواهد بود.

او گفت: «اسرائیلی‌ها می‌گویند در صورتی که فلسطینی‌ها کشور یهود را به رسمیت نشناسند هیچ راهی برای صلح وجود نخواهد داشت، اما ما اعلام می‌کنیم که هرگز اسرائیل را به عنوان کشور یهود به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را نخواهیم پذیرفت.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: «ما استدلال‌ها ودلایل بسیاری برای مخالفت‌مان با به رسمیت شناختن کشور یهود که از دو سال قبل مطرح شده داریم. ما به آنها و تمامی جهانیان گفته‌ایم که دلایل بسیاری وجود دارد که ما را از این امر باز می‌دارد و ما دلایل‌مان را به تل آویو ارائه داده‌ایم.»

این اظهارات محمود عباس در واکنش به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد که گفته بود هرگز نمی‌پذیرد که قدس شرقی پایتخت فلسطینی‌ها باشد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اما به نقل از منابع سیاسی گزارش داد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حاضر نیست، کشور یهود را به رسمیت بشناسد و این امر به آن معنا است که وی با پایه و اصول تشکیل دولت اسرائیل مخالف است. تل‌آویو در این راستا می‌گوید که عباس از عرفات هم خطرناک‌تر است تشکیلات خودگردان فلسطین تمام تلاش خود را به‌کار بسته تا «مشروعیت». اسرائیل را در محافل بین‌المللی خدشه‌دار کند.

محمود عباس اما می‌گوید: «زمان مذاکرات صلح تا چند ماه دیگر پایان می‌یابد و پس از آن فلسطینی‌ها آزاداند تا هرآنچه می‌خواهند، انجام دهند». رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: «بدون تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس هرگز صلحی میان ما و اسرائیل محقق نخواهد شد. متوجه شدم که اسرائیلی‌ها با این مساله مخالف هستند پس ما آنها را به حال خود می‌گذاریم تا هر چه دلشان می‌خواهد، بگویند و بدانند که بدون قدس ما با آنها صلح برقرار نخواهیم کرد.»

او با اشاره به این مساله که فلسطین هم‌اکنون به عنوان یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل شناخته شده است، افزود: «زمانی که ما چندین بار به سازمان ملل رفتیم با سختی‌های بسیاری مواجه بودیم و همه در برابر ما ایستادند و با ما مخالفت کردند که ما را از این کار منع کنند، اما ما باز هم به سازمان ملل مراجعه کردیم و توانستیم آنچه که می‌خواهیم به دست آوریم و این سیاست را باز هم ادامه خواهیم داد و تسلیم نمی‌شویم.»

محمود عباس در ادامه گفت: «این مساله نوعی دشمنی و لجاجت نیست، بلکه نشانه پایداری و پافشاری ما بر موضع‌مان است و باید بگویم که به‌رغم آنکه ما در این قشر ضعیف هستیم، .اما حق با ما است و به مبارزه‌ برای به‌دست آوردن حقوقمان ادامه می‌دهیم». او گفت: کشورهای اروپایی آمریکای لاتین و آفریقا از ما حمایت می‌کنند.

عباس تاکید کرد: ما بر موضع خود در قبال قدس کرانه باختری و غزه پایبندیم. او در خصوص مساله آشتی میان فتح و حماس گفت: «هیچ تناقضی میان مذاکرات صلح با آشتی میان فتح و حماس وجود ندارد و این مساله کاملا از هم جدا هستند و ما قبل از آغاز مذاکرات خواهان آشتی بودیم.» عباس با مخاطب قرار دادن جنبش حماس آنها را به آشتی فراخواند و گفت: «این امر مطابق با منافع ملی ماست.»

او همچنین با اشاره به مساله بازگشت آوارگان فلسطینی گفت: این مساله یک حق است و هیچ نهاد و گروهی از جمله تشکیلات خودگردان سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و هیچ شخص دیگری حق ندارد شخصی را از حق مسلم آن محروم کند.»

جشن مرگ شارون در غزه

جمعی از جوانان ساکن غزه پس از انتشار خبر درگذشت آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل تصاویر وی را به آتش کشیدند.

برخی از زنان نیز بعدازظهر شنبه برای لحظاتی در خیابان، نقاب از چهره برداشتند و شادی کردند.

یکی از فلسطینی‌های مقیم رام‌الله می‌گوید: «دنیا قصابی را از دست داد که فلسطینی‌ها را سلاخی کرد. این پایانی بر یک دوران است.»