جنگ اسکاتلند و انگلیس بر سر «پوند»
حسین موسوی ملی‌گرایان اسکاتلندی کابوس انگلیسی‌ها شده‌اند. ملی‌گرایانی که با شعار استقلال اسکاتلند از انگلیس، پارلمان این کشور را در دست گرفته‌اند و همین موضوع نگرانی‌ها را در خانه شماره 10 در خیابان داون استریت در لندن افزایش داده است. دیوید کامرون که به شدت از استقلال اسکاتلند از انگلیس واهمه دارد چندی پیش در یک سخنرانی احساسی از نمایندگان این کشور خواست تا گزینه «همه‌پرسی» را پارلمان اسکاتلند از روی میز بردارد.
با این وجود هر روزی که از طرح این موضوع در پارلمان اسکاتلند می‌گذرد گزینه برای برگزاری رفراندوم برای استقلال اسکاتلند پر رنگ‌تر از قبل می‌شود. در این راستا اما تنها دیوید کامرون نیست که از استقلال اسکاتلند واهمه پیدا کرده‌ است. مقامات دفاعی انگلیس نیز نگران جابه‌جایی زرادخانه‌های هسته‌ای بریتانیا شده‌اند.
به گزارش اسکای نیوز، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در این‌باره با هشدار دادن به جدایی اسکاتلند از انگلستان این موضوع را برای لندن بسیار خسارت‌بار تخمین زده است. دریادار «جورج زامبالاس» در سرمقاله دیلی‌تلگراف نوشته است که استقلال اسکاتلند قلب بریتانیا را از کار خواهد انداخت یا دست‌کم به آن آسیب فراوانی خواهد رساند. به اعتقاد وی این موضوع نه تنها از لحاظ پرستیژ دیپلماتیک انگلستان را در موضع ضعف قرار خواهد داد بلکه امنیت هوایی و دریایی این کشور را با آسیب‌های فراوانی روبه‌رو خواهد ساخت. او می‌گوید: «بسیاری از تفنگداران زبده نیروی دریایی بریتانیا اسکاتلندی هستند و این امر هم می‌تواند تاثیر منفی بیشتری بر نیروی دفاعی انگلستان داشته باشد.» این در شرایطی است که تمامی مصائب انگلستان به این موارد خلاصه نمی‌شود. رویترز در این‌باره گزارش داد که دولت اسکاتلند چنانچه استقلال پیدا کند قصد دارد که یک پایگاه زیردریایی هسته‌ای انگلستان را به این کشور بازگرداند. کارشناسان می‌گویند که هزینه این جابه‌جایی میلیاردها پوند برای دولت کامرون هزینه خواهد داشت. از دیگر سو این دسته از کارشناسان می‌گویند در صورتی که این‌ جابه‌جایی رخ دهد هزاران شغل از بین خواهد رفت. در این شرایط چندین مقام سابق نظامی انگلستان با نگارش نامه‌ای با ابراز نگرانی از جدایی اسکاتلند از انگلیس به مقامات اسکاتلندی هشدار داده‌اند. آنها نوشته‌اند: «در صورت جدایی اسکاتلند، آنها برای تامین منافع خود در اقتصاد و اهداف اجتماعی‌شان نیاز به شرکای تازه دارند که کار را برای ادینبورگ سخت خواهد کرد. افزون بر این ناتو از شریک تازه‌ای که بحران دفاعی برای انگلیس به وجود آورده است به عنوان عضو تازه استقبال نخواهد کرد».
چهارمین زیردریایی مجهز به موشک‌های هسته‌ای «تریدنت» انگلیس در پایگاهی در اسکاتلند مستقر است.
با این وجود یک وزیر کابینه انگلیس که نامی از او برده نشده، اخیرا عنوان کرده است که اگر اسکاتلند در این موضوع از خود انعطاف نشان دهد، مشکل خودداری انگلیس از تقسیم «پوند» با اسکاتلند ممکن است حل شود. این در شرایطی است که الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند روز یکشنبه اعلام کرد که رای اسکاتلندی‌ها به استقلال از انگلیس باعث خروج تسلیحات کشتار جمعی خواهد شد.
بلومبرگ اما از قول «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس نوشت که خروج تسلیحات هسته‌ای از اسکاتلند کاری زمانبر است و اسکاتلند نمی‌تواند با عجله در این‌باره تصمیم بگیرد.
هاموند می‌گوید: «زیرساخت‌های تسلیحات کشتار جمعی انگلیس ده‌ها سال طول کشیده است تا در اسکاتلند استقرار پیدا کند. برای جابه‌جایی آن ‌نمی‌توان به یکباره تصمیم گرفت.» این سایت تحلیلی- خبری درباره تصمیم مقامات اسکاتلندی می‌نویسد: «حزب ملی اسکاتلند مصمم به برگزاری همه‌پرسی در تاریخ ۱۸ سپتامبر است. آنها با شعار‌های ضد تسلیحات کشتار جمعی روی کار آمده‌اند. از این‌رو است که آلکس سالموند به دنبال تعیین چارت زمانی برای خروج تسلیحات کشتار جمعی از اسکاتلند است». هاموند در این‌باره می‌گوید که اگر آنها اینچنین اصرار به انتقال تسلیحات کشتار جمعی داشته باشند این موضوع می‌تواند آینده‌ای ناخوشایند برای گفت‌وگوهای دو طرف به بار بیاورد. به نوشته این سایت اما هنوز برآیندی کامل از رویکرد مردم اسکاتلند در خصوص جدایی از انگلستان به دست نیامده است.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که با نزدیک شدن به تاریخ همه‌پرسی مقامات لندن سعی خواهند کرد که مضرات جدایی اسکاتلند از انگلستان را برجسته‌تر کنند تا مردم این کشور بیش از پیش در این خصوص نظر منفی پیدا کنند یا دست‌کم مردد باقی بمانند.
«پوند» می‌تواند میانجی شود
شتاب اسکاتلندی‌ها برای خروج تسلیحات کشتار جمعی می‌تواند با «پوند» تعدیل شود. وزیر اول این کشور به مردم اسکاتلند قول داده است که پوند همچنان به عنوان ارز رایج اسکاتلند باقی خواهد ماند. همین موضوع می‌تواند برای انگلیسی‌ها عاملی شود که دست بالا را در مذاکرات بین دوطرف داشته باشند. یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس انگلستان در این خصوص گفته است که اگر اسکاتلند از انگلستان اعلام استقلال کند لندن در این خصوص نباید هیچ معامله‌ای با ادینبورگ انجام دهد.