رفیعه هراتی- سازمان تجارت‌جهانی (WTO) پیش‌بینی خود را درمورد رشد تجارت جهانی در سال جاری به 7/4 درصد ارتقا داد، اما هشدار داد خطراتی مانند کندی رشد اقتصادی در کشورهای درحال توسعه و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند بحران اوکراین، ممکن است این احیای تجاری را تضعیف کند.
به گزارش فایننشال تایمز، پیشتر سازمان تجارت جهانی رشد ۵/۴درصدی را برای تجارت جهانی در سال جاری پیش‌بینی کرده بود و بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند این سازمان پیش‌بینی خود را کاهش دهد. سازمان تجارت جهانی در جدیدترین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد احیای اقتصادی جهان و بهبود اقتصادی در آمریکا و به ویژه اروپا احتمالا به رشد تجاری قوی‌تر از انتظار منجر خواهد شد. با این وجود سازمان تجارت جهانی هشدار داد رشد ۷/۴ درصدی پیش‌بینی شده برای امسال بسیار کمتر از روند تاریخی و به خصوص میانگین رشد ۶ درصدی تجارت در اکثر سال‌های دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ است.
اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی در گزارش جدید خود نوشتند: «چشم‌انداز تجارت جهانی و رشد اقتصادی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بهتر از برخی سال‌های گذشته است، اما اقتصادهای پیشرو ازجمله اکثر اقتصادهای پویای درحال توسعه که عامل افزایش تقاضای جهانی هستند، همچنان شکننده‌اند و ریسک‌های تجاری فراوانی وجود دارد.»
در گزارش سازمان تجارت جهانی همچنین آمده است: «گرچه اقتصاد ایالات متحده و حتی اروپا درحال احیا است، اما اکنون اقتصادهای درحال توسعه در مرکز خطرات فراوان قرار دارند.» فهرستی از این خطرات عبارتند از کسری کلان در حساب جاری کشورهایی مانند هند و ترکیه، بحران ارز در اقتصادهایی نظیر آرژانتین و تلاش چین برای تغییر جهت اقتصاد از رشد مبتنی بر صادرات به سمت مصرف داخلی. سازمان تجارت جهانی که مقر آن در ژنو قرار دارد همچنین هشدار داد که خطرات ژئوپلیتیکی درجه‌ای از نااطمینانی را درباره این پیش‌بینی به وجود آورده است. درگیری‌های مدنی و مناقشات ارضی در خاورمیانه، آسیا و شرق اروپا ممکن است موجب افزایش قیمت انرژی شود و در صورت وخیم‌تر شدن، جریان تجاری را مختل کند.
این در شرایطی است که سازمان تجارت جهانی در ماه دسامبر در بالی به اولین توافق خود از زمان تاسیس این سازمان دست یافت. در این توافق‌نامه درباره حذف مقررات دست و پاگیر در مرزهای سراسر جهان توافق شد. در نشست بالی اعلام شد اعضای سازمان تجارت جهانی تا پایان امسال فرصت دارند تا برای پیشبرد مذاکرات دور دوحه به برنامه‌ای دست یابند. اما روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی، ابراز نگرانی می‌کند که این فرآیند چندان سریع پیش نمی‌رود. او می‌گوید:«روشن است در شرایطی که اقتصاد جهان بهبود می‌یابد، تجارت جهانی نیز درحال بهبود است. اما به نظر من منتظر شدن برای افزایش خودکار در تجارت برای اعضای سازمان تجارت جهانی کافی نخواهد بود. به نتیجه رساندن مذاکرات دور دوحه شالوده محکمی را برای تجارت در آینده و محرک نیرومندی را در فضای کنونی که رشد کندی را تجربه می‌کند، ایجاد خواهد کرد.» سازمان تجارت جهانی همچنین اعلام کرد رشد تجارت جهان در سال ۲۰۱۳ کمتر از برآورد اولیه و ۱/۲ درصد بوده است. این سازمان در ماه سپتامبر رشد تجارت جهان در سال گذشته را ۵/۲درصد برآورد کرده بود. سازمان تجارت جهانی علت این افت را کاهش بیشتر از انتظار جریان تجاری در کشورهای درحال توسعه در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ عنوان کرد. اما این سازمان اعلام کرد آمار جدید تولیدات صنعتی نشان‌دهنده آن است که اروپا و آمریکا سال ۲۰۱۴ را با قدرت آغاز کرده‌اند.