گروه بین‌الملل: سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد بیش از ۵هزار عراقی در جریان خشونت‌های سال‌جاری میلادی کشته شده‌اند و سهم عمده‌ آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که به دست تندروهای افراطی داعش کشته شده‌اند و اغلب اعدام و شکنجه شده‌اند و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، ناوی‌ پیلای، کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: «روزانه گزارش‌های بی‌شماری از اعدام‌های دسته‌جمعی، شکنجه، جذب کودک‌سربازان و تجاوز را در عراق دریافت می‌کنیم که نقض آشکار حقوق بشر است که علیه کودکان، زنان و مردان این کشور اعمال می‌شود و دلیل آن نبود امنیت، آموزش، بهداشت و نیروهای امنیتی کارآمد است. گروه داعش دست به عملیات تروریستی می‌زند که در حد ارتکاب جنایت‌های جنگی در عراق است.» او افزود: «هدف‌ قراردادن عمدی غیرنظامیان، کشتار غیرنظامیان، استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، مانع شدن از دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه به جرائم جنگی یا جرائم علیه بشریت از سوی افراط‌گرایان داعش دامن می‌زند. دو طرف درگیر در عراق باید به قوانین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند تا از خشونت و سوء‌استفاده پیشگیری کنند.»

براساس گزارش سازمان ملل در ماه ژوئن بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای داعش و غیرنظامیان رخ داده است که بیش از ۱۵۰۰ تن کشته و بیش از ۶۰۰ هزار تن آواره شده‌اند.

گزارش جدید سازمان ملل متحد حاکی از آن است که در سال‌جاری میلادی ۵ هزار و ۵۷۶ شهروند عراقی جان خود را از دست داده اند و ۱۱ هزار و ۶۶۵ نفر نیز از ژانویه‌ ۲۰۱۴ تاکنون در جریان بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌ها مجروح شده‌اند. به‌ نظر سازمان ملل متحد آغاز نبردها و پیشروی گروه داعش در عراق موجب افزایش مرگ شهروندان غیرنظامی در این کشور شده است.

بیانیه‌ سازمان ملل متحد، داعش را به «نقض سیستماتیک و مداوم» قوانین بین‌المللی در مناطقی که تحت کنترل دارد متهم کرد. سازمان ملل می‌گوید از مجموع ۲۴۰۰ نفری که در ماه ژوئن کشته شدند، بیش از ۱۵۰۰ نفر غیرنظامی بودند. بیشتر این افراد طی پیشروی‌های داعش در استان الانبار کشته شدند. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عراقی در یک ماه و نیم گذشته و با شروع پیشروی‌های گسترده تروریست‌های داعش آواره و بی‌خانمان شدند.

داعش همچنان جزیه می گیرد

ازسوی دیگر، «ایلنا» به نقل از رویترز گزارش داد گروه تروریستی داعش در شهر «موصل» با صدور بیانیه‌ای مسیحیان این شهر را تهدید کرد که سه راه بیشتر پیش روی خود ندارند: یا باید مسلمان شوند، یا جزیه پرداخت کنند یا کشته می‌شوند.

این گروه تروریستی همچنین خانه‌های مسیحیان را در «موصل» با نوشتن کلمه «ن» (نصاری) علامت‌گذاری کرده است. لوئیس رافائل اول ساکو، رهبر کلیسای کلدانی در عراق، با اعلام این خبر گفت هیچ‌کس نمی‌داند در روزهای آینده چه اتفاقی برای مسیحیان در موصل می‌افتد. در رویدادی دیگر مربوط به عراق، نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور، از آلمان خواست برای مبارزه با تروریست‌های داعش از نظر نظامی از عراق پشتیبانی کند. شرکت‌های آلمانی هم‌اکنون درحال بررسی امکانات فروش اسلحه‌های میانبرد و سبک به عراق هستند.

این همه در شرایطی است که جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق، پس از سپری کردن دوره درمان یک سال و هفت ماهه خود در آلمان دیروز، شنبه، بدون برگزاری مراسم استقبال رسمی وارد شهر «سلیمانیه» شد. برگزار نشدن مراسم رسمی استقبال به درخواست طالبانی بوده است.