گروه بین‌الملل: با ادامه بحران اوکراین که کشورهای غربی، مسکو را به دست‌داشتن در آن متهم می‌کنند، آمریکا و اروپا تحریم روسیه را تشدید کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، در دور جدید تحریم‌ها، آمریکا بانک‌های عمده و شرکت‌های نظامی و انرژی روسیه را هدف گرفته است؛ از جمله بانک گازپروم، شرکت روس‌نفت و شرکت کلاشینکف که تولیدکننده اسلحه است. نام برخی مقام‌های ارشد روسیه و همچنین دو جمهوری خودخوانده شورشی‌ها در لوهانسک و دونستک در شرق اوکراین هم در فهرست جدید دیده می‌شود.

رهبران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا هم موافقت کرده‌اند که حلقه تحریم‌ها علیه روسیه را تنگ‌تر کنند. آنها گفته‌اند فهرستی از نهادها و افراد را که شامل تحریم‌های بیشتر می‌شوند، تا پایان ماه جاری میلادی یعنی دو هفته دیگر اعلام می‌کنند.

اتحادیه اروپا می‌گوید همکاری‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) و بانک نوسازی و توسعه اروپا (EBRD) با روسیه را متوقف می‌کند. دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، مجازات‌های قبلی را که محدود به افرادی در روسیه و اوکراین و چند شرکت بود، به‌طور چشمگیری گسترش داده است.

این در شرایطی است که روسیه اقدام آمریکا در گسترش تحریم‌ها را محکوم کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت کشورش در پاسخ دست به اقداماتی می‌زند که «برای واشنگتن خیلی دردناک خواهد بود.»