سودای پیرانه‌سری

حسین موسوی: تک‌تک دوستان جان مک‌کین که در جنگ ویتنام اسیر و همبند با وی بودند اینک در قید حیات نیستند، اما مک‌کین در ۷۸ سالگی هوشیارتر از همیشه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید که برای خدمتگزاری در سنای ایالات‌متحده آماده است. اما هیچ‌کس نباید فکر کند که جنگجوی آریزونا به دلیل پیری از پا افتاده، او از همیشه آماده‌تر است. اگر به او باشد، او می‌گوید که سربازان آمریکایی باید در سوریه پای خود را به زمین بگذارند. همچنین آنها نباید عراق و افغانستان را ترک کنند و در اوکراین نیز آمریکا باید تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری در اختیار کی‌یف قرار دهد. اکنون بیش از ۶ سال، از زمانی که رقابت را در انتخابات ریاست‌جمهوری به باراک اوباما واگذار کرده، گذشته است. مک‌کین هم‌اینک به شغلی رسیده است که شاید پس از پست ریاست‌جمهوری، بیشترین سودا را برای کسب آن داشته است: «ریاست کمیته نیروهای مسلح آمریکا».

این پست در اختیار هرکسی قرار بگیرد، به آن فرد قدرت می‌دهد تا بر عملکرد نیروهای نظامی نظارت داشته باشد و همچنین خط مشی‌های دفاعی این کشور را رصد کند. پرسش اینجاست: آیا او با ردای تازه‌ای که به تن کرده جنگی را علیه کاخ سفید به راه خواهد انداخت یا سعی می‌کند این دوره رو به‌پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما را با سازش و همراهی طی کند. لسلی اچ.گلب رئیس سابق شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: مک‌کین در حال حاضر صاحب قدرت شده است. او می‌تواند با قدرتی که در دست دارد خط‌مشی‌های امنیتی اوباما را نابود کند یا مکمل سازنده‌ای برای آن باشد.

او می‌افزاید: «این نخستین مقامی است که مک‌کین پس از گذشت ۶ سال از واگذاری انتخابات ریاست‌جمهوری به اوباما صاحب آن شده است. باید دید که قدم‌هایی که او بر می‌دارد به سمت نابودی اوباماست یا اینکه ترجیح می‌دهد در اصلاح خط‌مشی‌های امنیتی و دفاعی واشنگتن کمک‌ حال کاخ سفید باشد.» به‌رغم اینکه مک‌کین سعی دارد که از خود شخصیتی تازه، به جای آن سیاستمدار بداخلاق و اخمو نشان دهد، اما باید گفت که او فرمان را به سمت نابودی اوباما تنظیم خواهد کرد. او در مصاحبه‌ای که در اوایل این هفته داشت، گفت: «وقتی باراک اوباما تصمیم می‌گیرد که پای سربازان خود را از عراق کوتاه کند و از هوا به خلافت خودخوانده اسلامی حمله کند، زندگی آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.» او در این مصاحبه ادامه می‌دهد: «حمله هفته گذشته به پاریس را مشاهده کردید؟ آمریکا نیز به‌زودی شاهد چنین حمله‌ای خواهد بود.»

مک‌کین در این مصاحبه بارها خط‌مشی‌های دفاعی باراک اوباما را به باد انتقاد گرفت و به کرات این سیاست‌ها را «فاجعه» و «توهم» نامید. او تاکید می‌کند: «البته» که وی فرمانده بهتری از اوباما است.

او هنوز به دلیل کاری که پرزیدنت در حق او کرده سرخ می‌شود و می‌گوید: در سپتامبر ۲۰۱۳ به همراه لیندسی گراهامِ جمهوری‌خواه به کاخ سفید رفتیم و حمایت خود را از حمله آمریکا به سوریه اعلام کردیم. اما پس از اینکه از جلسه بیرون آمدیم او نظر خود را به‌کل تغییر داد. او با عصبانیت اضافه می‌کند: «او حتی یک تلفن هم به رسم ادب نزد. وقتی یک نفر در کاخ سفید به چشمانت زل می‌زند و می‌گوید که آنها می‌خواهند یک کاری انجام دهند، آیا شما نباید به آن اهمیت بدهید؟ من اهمیت دادم. در حالی که نباید آن سخنان را جدی می‌گرفتم.» او سپس به‌طور خلاصه می‌گوید: «من درست می‌گفتم. او اشتباه می‌کرد.» مک‌کین برای آغاز دوران جلوس بر کرسی ریاست کمیته نیروهای مسلح برنامه‌های مفصلی تدارک دیده است. از جمله اینکه وی یکسری جلسات با حضور بازیگران بزرگ هر دو حزب برگزار کند. همچنین او قصد دارد که از مشاورین و وزرای سابق امور خارجه آمریکا دعوت کند که به دفتر کار او بیایند و با آنها جلسات مشترکی در خصوص استراتژی امنیت ملی برگزار کند. در میان نام‌هایی که مطرح شده می‌توان به‌کیسینجر ۹۱ ساله و دو مشاور سابق امنیت ملی آمریکا یعنی «برنت اسکوکرافت» و برژینسکی ۸۶ ساله اشاره کرد.

دنیس مک‌دونا، رئیس کارکنان کاخ سفید می‌گوید که اوباما به نظرات مک‌کین در مسائل مشورتی اهمیت فراوانی می‌دهد حتی اگر برخی از آنها را رد کند. او تاکید می‌کند که دیدگاه‌های مک‌کین در مورد سیاست‌های خارجی باراک اوباما تاثیرگذار است اما وقتی از او پرسیده می‌شود «چگونه؟» او متوقف می‌شود و پاسخی برای آن ندارد. زمانی که مک‌دونا به دلیل توقف طولانی‌ مدتش مورد پرسش قرار می‌گیرد او می‌گوید که در حال جست‌وجوی موردی عینی بوده که در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

دموکرات ارشد سنا می‌گوید ممکن است مک‌کین با توجه به تخصصی که دارد برای اصلاح برنامه‌های مهاجرتی که توسط اوباما امضا شده است وارد معامله شود. او انتظار دارد در صورتی که اوباما از اصلاح برنامه‌های مهاجرتی خود کوتاه نیاید مک‌کین در زمینه امور دفاعی قدم‌هایی بردارد تا باراک اوباما را بیش از پیش به چالش بکشد.

برنامه اصلاح مهاجرتی باراک اوباما یکی از قوانینی است که به شدت مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. جمهوری‌خواهان می‌گویند اوباما به‌طور خودسرانه و با توجه به قدرت قانونی که دارد قوانین مهاجرتی را اصلاح کرده است تا بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به سود دموکرات‌ها عمل کند. اینک مک‌کین سعی دارد که با استفاده از قدرتی که پیدا کرده است برنامه‌های دیگر باراک اوباما را تعدیل کند و مانع حزبی عمل کردن وی شود.

او برای این کار، نخستین قدم را زمانی برداشت که باراک اوباما نامزدهای مختلفی برای پست وزارت دفاعی معرفی می‌کرد و هر بار نیز با عتاب آنها را مورد نوازش قرار می‌داد. این رویه ادامه داشت تا اینکه موضوع به «اشتون بی.کارتر» رسید. او به شدت به کارتر علاقه‌مند بوده و از این رو از نامزدی وی حمایت کرد. او بدین‌طریق توانست هم قدرت‌نمایی بکند و هم اینکه فرد مناسب را برای این پست تشخیص دهد. «جک رید» سناتور دموکرات از رُد آیلند می‌گوید: «او بالاخره در جایی قرار گرفته است که می‌تواند برای کشور مفید واقع شود.» او دیگر برای ریاست‌جمهوری تقلا نخواهد کرد اما در موقعیتی قرار گرفته است که می‌تواند قدرت خود را هم نشان دهد.