گروه جهان: مسلمانان فرانسه از رشد اسلام‌هراسی اظهار نگرانی می‌کنند. آنها می‌گویند پس از حادثه شارلی ابدو، شرایط برای مسلمانان ناامن شده است. گروه‌های مختلفی از مسلمانان می‌گویند که پس از حادثه ۷ ژانویه، افراطیون اروپایی شرایط را علیه مسلمانان سخت‌تر کرده‌اند و آنها نیز همچون یهودیان خواستار حفاظت بیشتری از اماکن‌ مقدس‌شان هستند. به گزارش سی‌ان‌ان، «دلیل ابوبکر»، پیشوای نماز جماعت مسجد بزرگ پاریس می‌گوید: «تمام‌سازمان‌های اسلامی نگران رشد حرکت‌های ضداسلامی در فرانسه هستند. در این‌باره مقامات فرانسوی باید برای برقراری امنیت در مساجد فرانسه به مسلمانان اطمینان دهند.»

مانویل والس، نخست‌وزیر فرانسه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن تایید سخنان «دلیل ابوبکر» گفت چندین مسجد در روزهای اخیر مورد حمله قرار گرفته‌اند و در برخی موارد آتش‌سوزی نیز گزارش شده است.

در برخی موارد حتی گزارش شده که چندین ساختمان مذهبی توسط افراطیون به آتش کشیده شده است. در یکی از آتش‌سوزی‌ها، افراطیون سوای اینکه پیام‌های تهدیدآمیزی روی دیوار نوشته، سر خوکی را نیز آویزان کرده بودند. والس پیش از این در تشریح شرایط امنیتی تازه فرانسه گفته بود که این کشور بیش از ۱۰ هزار نیروی امنیتی را در نقاط حساس به کار گرفته است.همچنین بخشی از این نیروها قرار است که امنیت مدارس یهودی و کنیسه‌ها را تامین کنند. والس می‌گوید: «فرانسه در جنگ با تروریسم است نه با اسلام.» او ادامه می‌دهد: «فرانسه قصد دارد با عزم و اراده، و همراه با آرامش، امنیت جان شهروندان فرانسوی را تامین کند.» «اتحادیه سازمان‌های اسلامی» در فرانسه می‌گوید لازم است مقامات این کشور قدم‌هایی را برای امنیت مسلمانان بردارند. این سازمان در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عدم تامین امنیت مسلمانان می‌گوید که مساجد فرانسه با تروریست‌ها هیچ ارتباطی ندارند. به‌تازگی در آماری که این سازمان منتشر کرده، پس از حادثه شارلی ابدو، نزدیک به ۵۰ حمله علیه مسلمانان فرانسوی صورت گرفته است. مسلمانانِ نگرانِ فرانسوی امیدوارند که مقامات فرانسه قدم‌های امنیتی بیشتری برای مسلمانان بردارند. در بیانیه «اتحادیه سازمان‌های اسلامی» آمده است: «تروریسم و جنایت به نوع مذهب ارتباط ندارد. این سازمان کاملا موضوع ارتباط تروریست‌ها را با اماکن مقدسی مثل مساجد رد می‌کند.» در این راستا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز مقامات فرانسوی را به رفتار دوگانه در قبال حادثه شارلی ابدو متهم کرده بود. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود که مقامات فرانسوی با دامن زدن به اسلام‌هراسی و ریاکاری شرایط را بر مسلمانان فرانسه سخت‌تر کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داد رجب‌طیب اردوغان گفته است که مسلمانان تروریسم و کشتار را محکوم می‌کنند؛ اما آنچه در پس کشتارهای پاریس وجود دارد، نژادپرستی، نفرت و اسلام‌هراسی است. اما به گفته اردوغان کشورهای غربی، رفتارهای ضداسلامی در اروپا را محکوم نمی‌کنند.

در شرایطی که اوضاع در فرانسه برای مسلمانان سخت‌تر شده است، در آلمان نیز مسلمانان به خیابان‌ها آمده و ضمن محکوم کردن کشتار شارلی ابدو، نسبت به اسلام‌هراسی در این کشور هشدار دادند. این‌راهپیمایی با هماهنگی سازمان‌های اسلامی در آلمان برگزار شد و در آن «یواخیم گائوک»، رئیس‌جمهوری آلمان و «آنگلا‌مرکل» صدراعظم این کشور نیز حضور داشتند.

به نوشته روزنامه حریت‌دیلی، آنگلا مرکل در یکی از سخنان این هفته خود تاکید کرده بود که اسلام بخشی از آلمان است و در این کشور هیچ جایی برای نژادپرستی و افراط‌گرایی وجود ندارد. رئیس‌جمهوری آلمان نیز در گردهمایی بزرگ مسلمانان در آلمان گفت: «ما همه آلمانی هستیم.» او ادامه داد: « ما دموکرات‌ها، با پیشینه‌های متفاوت فرهنگی، دینی و سیاسی هستیم. ما به هم احترام می‌گذاریم؛ زیرا به هم نیازمندیم، ما می‌خواهیم زندگی کنیم: آن هم در سایه اتحاد، عدالت و آزادی.» این سخنان رئیس‌جمهوری آلمان در شرایطی بیان شده، که در این کشور گروهی افراطی به‌نام «پگیدا» تاسیس شده که بنا بر مستندات موجود ارتباط نزدیکی نیز با نئونازی‌های آلمانی دارد. این گروه روز دوشنبه در وین گردهم آمده بودند و در واقع راهپیمایی مسلمانان و ضد افراطیون در این کشور پاسخی به گردهمایی آنها بوده است. گروه ضدمهاجرتی و افراطی پگیدا هر هفته یکبار راهپیمایی اعتراضی برگزار می‌کند. آنگلا مرکل از این گروه خواسته است که راهپیمایی هفتگی خود را تعطیل کنند.

پس از حادثه شارلی ابدو، راست افراطی‌های ضدمهاجرتی در اروپا جان تازه‌ای گرفته‌اند و این موضوع باعث نگرانی مقامات امنیتی کشورهای اتحادیه اروپا شده است.