گروه جهان: برای دومین‌بار در روزهای اخیر به شمال سوریه حملات شیمیایی صورت گرفته است. شبکه خبری الجزیره گزارش می‌دهد که در پی این حملات یک کودک کشته و ۴۰ تن زخمی شدند. خبرگزاری الجزیره مدعی است که شهر سراقب در استان ادلب مورد حمله چندین بالگرد ارتش سوریه قرار گرفته و در این حملات نیز بوی گاز کلر استشمام شده است. دولت سوریه بارها این ادعای مخالفان را رد کرده است. سراقب، شهری است که در کنترل نیروهای مخالف حکومت سوریه است. دولت سوریه می‌گوید که این حملات توطئه نیروهای تروریستی است و ارتش این کشور در این حملات دست ندارد.

منابع داخلی در سوریه مدعی‌اند که روز چهارشنبه، چندین بالگرد با بمب‌های بشکه‌ای که حاوی گاز کلر است شهر سراقب را مورد حمله قرار داده‌‌اند. این حملات یک روز پس از آن صورت گرفت که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که گروهی از بازرسان خود را آماده تحقیقات درباره حملات پیشین کرده‌اند.

در این‌باره فیلم‌هایی منتشر شده که در آن نشان داده می‌شود پس از پایان حملات عده‌ای از مردم به سمت بیمارستان‌ها سرازیر شده‌اند، زیرا برخی از آنها بوی گاز کلر را استشمام کرده‌اند.

صحت این فیلم‌ها هنوز تایید نشده است، اما چندی پیش سازمان ملل در این‌باره جلسه‌ای تشکیل داد و خواستار برخورد با عاملان آن شده بود.

سوریه در سال گذشته میلادی تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به دست بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی سپرد و تمامی این تسلیحات نیز روی دریا منهدم شد.

روسیه می‌گوید که این حملات توطئه‌ای علیه دولت اسد است. دولت اسد نیز همواره گزارش‌های سازمان ملل را مغرضانه خوانده و ادعای این سازمان را مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی رد کرده است.

الجزیره گزارش می‌دهد دولت سوریه هنوز اخباری مبنی بر حملات شیمیایی در مناطق شمالی سوریه که در آن مخالفان تحت آموزش ترکیه، عربستان و قطر حضور دارند، پخش نکرده است، اما ارتش سوریه در بیانیه‌ای گفت که حملاتی از این دست کار مخالفان دولت سوریه است تا چهره ارتش را مخدوش کنند.

یکی از فرضیه‌هایی که پیش از این نیز ارائه شده، حاکی از این است که مخالفان قصد داشتند تا با انجام حملاتی از این دست یک ائتلاف جهانی برای حمله به سوریه فراهم کنند.

برای نخستین‌بار که مخالفان ادعای چنین حملاتی را داشتند، دولت عربستان سعودی از آمریکا خواست آسمان سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام و به دمشق نیز حمله کند. آمریکا اما با رد این درخواست، پیشنهاد مسکو را برای حل بحران پذیرفت و در پی این پیشنهاد قرار بر این شد که سوریه تمامی تسلیحات شیمیایی خود را منهدم کند.

در میانه‌های سال ۲۰۱۴ نیز بازرسان سازمان ملل گفتند که تسلیحات شیمیایی سوریه را روی آب‌های دریا منهدم کرده‌اند. این در حالی است که پس از برگزاری جلسه سازمان ملل، پشت درهای بسته که در ماه گذشته صورت گرفت، آمریکا، فرانسه و بریتانیا دولت اسد را متهم به حملات شیمیایی کردند؛ اما روسیه از این دولت‌ها خواست مدارک مستدل‌تری در مورد ادعاهای خود ارائه دهند. مخالفان سوریه می‌گویند تنها ارتش سوریه است که از بالگرد استفاده می‌کند و به این خاطر مدعی‌اند که این حملات توسط دمشق صورت می‌گیرد.

پیشتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با یک خبرنگار آمریکایی گفته بود دولتش هیچ دلیلی برای استفاده از بمب‌های شیمیایی ندارد و ارتش این کشور قادر است که بدون استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف بر تروریست‌ها غلبه کند. با این وجود مخالفان ماه گذشته میلادی مدعی شده بودند که ارتش سوریه در روستای «سرمین» نیز از گاز کلر استفاده کرده است.

حمله آمریکا به حلب

از سوریه خبر می‌رسد که روز شنبه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به شهر حلب حمله کرده‌ که در پی آن ۵۲ نفر کشته شده‌اند. بر اساس گفته‌های شاهدان عینی ۷ کودک نیز در میان کشته‌شده‌ها دیده شده‌اند. دولت آمریکا چند وقتی است به بهانه مبارزه با نیروهای داعش در خاک سوریه، به شهرهایی که در تصرف داعش است حمله می‌کند، اما حملات روز شنبه موجب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان بی‌شماری شده است. دیده‌بان حقوق بشر در سوریه می‌گوید حملات متقابل مخالفان نیز به این شهر موجب کشته شدن ۱۵ تن دیگر شده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از زمان آغاز حملات آمریکا و گروه ائتلاف به مواضع داعش در سوریه، این یکی از سنگین‌ترین حملاتی بوده که آمار بالایی از کشته شده‌های غیرنظامی برجا گذاشته است.