رخنه ویکی‌لیکس به دالان سعودی
دنیای اقتصاد: ویکی لیکس به دالان تاریک سیاست آل‌سعود نفوذ کرده است. پیش از اقدام روز گذشته ویکی لیکس اطلاعات کمی در مورد پشت پرده تصمیم‌گیری‌ها در ساختار سیاسی عربستان سعودی و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور وجود داشت. با وجود همه محدودیت‌ها، اما این سایت توانسته است به 500 هزار سند دست پیدا کند و در نخستین قدم نیز 60 هزارعنوان سند را روی سایت خود منتشر کند. این اسناد نشان می‌دهد ریاض از فرقه‌گرایی در عراق، جریان ضد حزب‌الله در لبنان و گروه‌های ضد اخوان‌المسلمین در مصر حمایت‌های مالی، معنوی و سیاسی کرده است.
ویکی‌لیکس از اسناد دخالت‌های عربستان در خاورمیانه رونمایی کرد
رخنه بزرگ اطلاعاتی به دالان تاریک آل‌سعود

حسین موسوی، کریم پورزبید:
روز جمعه ویکی‌لیکس بیش از ۶۰ هزار سند در مورد عربستان سعودی منتشر کرد که حکایت از اسرار پشت پرده سیاست خارجی این کشور دارد. اسراری که هنوز برخی از آنها به مرحله اجرا نرسیده‌اند و برخی دیگر جزو اسناد «فوق سری» بوده‌اند. در یکی از این اسناد ادعا شده که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مخلوع مصر، پیش از انتخابات این کشور در پیامی محرمانه به سعودی‌ها گفته بود که به سیاستمداران تهران اعتمادی ندارد و ریاض را به‌عنوان مرکزیت اسلام سنی می‌شناسد.



در سندی دیگر این سایت افشا کرده قطر کاملا پشتیبان بهار عربی است و در سیاست رسانه‌ای تازه‌ای که در پیش گرفته بر «بهار خلیج [فارس]» تمرکز دارد. همچنین در یکی از این اسناد منتشر شده، ادعا شده که رستم غزاله، مسوول سازمان امنیت اطلاعات دمشق سعد حریری را تهدید به سکوت کرده بود. رستم غزاله، رئیس سابق سازمان امنیت سیاسی سوریه و یکی از بانفوذترین چهره‌های امنیتی سوریه بوده که یک ماه پس از برکنار شدنش، فوت می‌شود. مرگ او موجب گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی شده بود که برخی آن را ناشی از اختلافات درونی حزب بعث اعلام می‌کردند. رستم غزاله در سال 2002 به‌عنوان جانشین سرلشکر غازی کنعان، رئیس سازمان اطلاعات نظامی سوریه در لبنان شد که در آن زمان تحت نفوذ کامل نظامی -امنیتی دمشق بود. نام وی در میان لیست متهمان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان وجود دارد. غزاله پس از خروج ارتش سوریه از لبنان در سال 2005 به سوریه بازگشت و رئیس اداره اطلاعات نظامی دمشق شد و پس از انفجار دفتر مدیریت بحران سوریه در سال 2012 که در آن تعدادی از مسوولان ارشد دولت دمشق کشته شدند، به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات سیاسی برگزیده شد.

همچنین در این اسناد به زوایای دیگری از دخالت‌های عربستان سعودی در لبنان اشاره شده است.در این پیام‌ها مشخص شده که عربستان سعودی به شدت به‌دنبال نفوذ در میان سیاستمداران لبنان بوده است. این کشور سعی داشته تا ارتباطات خود را با گروه‌های مختلف لبنانی حفظ کند. در یکی از این اسناد فاش شده که «دوری کمیل شمعون» رئیس حزب «الاحرار» لبنان خواستار کمک مالی عربستان سعودی به حزبش شده است تا بتواند در عرصه سیاسی لبنان به کار خود ادامه دهد.وی همچنین خواستار سفر به عربستان و دیدار با پادشاه این کشور شده بود. در جای دیگری نیز فاش شده، «پطرس حرب»، نماینده پارلمان لبنان و گروهی دیگر از همفکران وی خواستار تشکیل مجموعه سیاسی مستقل پس از انتخابات سال 2013 شده بودند و برای پیشبرد اهداف خود از عربستان خواسته بودند تا گروه آنها را مورد حمایت مالی، معنوی و سیاسی خود قرار دهد تا بتوانند سعد حریری را به قدرت بازگردانند. این ارتباطات از طریق سعد حریری با ریاض برقرار می‌شده و خود نیز در جریان این بده بستان‌ها قرار داشته است. این در حالی است که عربستان سعودی سعی داشته که پس از سقوط صدام حسین در سال 2003، ارتباطات خود را با سنی‌های داخل عراق حفظ کند. در یکی از این اسناد آمده است که شاهزاده نایف به‌دنبال آن بود تا ارتباطات خود را زودتر با سنی‌های عراق برقرار سازد. همچنین مشخص شده است که طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس‌جمهوری سابق عراق،علی حاتم العلی السلیمان، امیر عشایر «الدلیم» و شماری دیگر از شیوخ عراقی دیدار داشته است. مالکی همواره طارق‌الهاشمی را متهم به حرکت‌های جدایی‌طالبانه ‌کرده است و چندی بعد نیز وی تحت تعقیب دولت مالکی قرار گرفت و از طریق کردستان عراق به ترکیه فرار کرد. دولت مالکی اعتقاد داشت که وی به‌دنبال حرکت‌های تروریستی در عراق بوده و با این گروه‌ها نیز در تماس بوده است.





همچنین براساس سندی دیگر از سازمان اطلاعات عربستان اسامه النجیفی، معاون کنونی رئیس‌جمهوری عراق در سال ۲۰۱۴ از خالد بن بندر بن عبدالعزیز، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان ۵۷۵ میلیون دلار رشوه گرفته است تا طرح‌های عربستان در عراق و توطئه علیه این کشور را به اجرا در بیاورد.

پیش از این نیز در سندی در سال ۲۰۱۰ آمده بود که عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق خواستار گشوده شدن خطی در ریاض بوده است؛ اما عربستان از بیم آنکه این ارتباط به منزله حمایت ریاض از وی در انتخابات تلقی شود، این دیدار وی را لغو می‌کند. ریاض در سیاست‌های خود سعی کرده است تا بیشتر از گروه‌های سنی حمایت کند؛ اما در اسناد وزارت امور خارجه این کشور آشکار شده که این کشور از گروه حکومت اسلامی در عراق موسوم به گروه گوران نیز حمایت مالی و معنوی ‌کرده است. حزب گوران یکی از احزاب مخالف بارزانی در اقلیم کردستان عراق است و خواستار برقراری سیستم پارلمانی به جای ریاستی در داخل اقلیم است. پیش از این نیز فاش شده بود که آل‌سعود حتی از تاسیس کشور کردستان نیز حمایت می‌کند.




خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که عربستان سعودی سعی کرده است تا از طریق تطمیع و تشویق سیاست‌های خود را پیش ببرد. این کشور پس از بهار عربی به شدت به مقابله با این انقلاب‌ها برخاست تا جایی که این انقلاب‌ها هم‌اینک در کشورهای لیبی، مصر و تونس از بین رفته و دیگر نشانی از بهارعربی وجود ندارد. در این اسناد مشخص شده است که عربستان تا جایی که در توان داشته، قصد حمایت از عبدالفتاح السیسی را داشته است. این کشور به شدت فعالیت‌های مصر را پس از سقوط مبارک رصد می‌کرد. در یکی از این اسناد آمده است: عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع وقت مصر و رئیس‌جمهوری کنونی این کشور، با مرسی، به دلیل اینکه با مخالفان این کشور گفت‌وگو نمی‌کرده، اختلاف‌نظر پیدا کرده است. همچنین در این اسناد فاش شده است که اخوانی‌ها تا چه حد با السیسی به مشکل برخورده بودند و حتی محمد بدیع، رهبر جماعت اخوان گفته بود:«سربازان مصری مطیع هستند اما نیاز به فرماندهی حکیمی دارند که آنها را آگاه کند؛ زیرا تحت فرماندهی فرماندهان فاسدی هستند.» سفارت عربستان، همچنین در قاهره نامه‌ای به وزارت خارجه عربستان نوشت که در آن آمده است: نشانه‌های کنونی به این مساله اشاره دارد که اخوان‌المسلمین در مصر به دنبال نزدیک شدن به ایران نیستند؛ به ویژه آنکه خیرت شاطر، رهبر فعلی اخوان در مصر با این نزدیکی مخالف است و به دنبال گشودن آغوش خود به روی غرب است. در یکی دیگر از این اسناد مشخص شده است که سفارت عربستان در ایران به‌طور روزانه هر چیزی را که در رسانه‌های ایران درباره عربستان و مصر منتشر می شود، بررسی می کند و پس از این بررسی مشخص می‌شود که از نظر ایران، عربستان در کنار حسنی مبارک طی انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ قرار گرفته تا از سقوط همپیمان قوی خود در انقلابی به سود ایران جلوگیری کند. در گزارشی دیگر مدیر مرکز پژوهش‌های «یافا» می‌گوید که واشنگتن و ریاض تلاش می کنند که انقلاب مصر را از طریق «وهابیت»مصادره کنند. در این گزارش‌ها همچنین آمده است سعودی‌ها در سال ۲۰۱۲ به‌دنبال طرحی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای تهران بوده‌اند و در نامه‌نگاری‌های این وزارتخانه مشخص شده است که این رژیم هیچ‌گونه انتقادی را پذیرا نیست و به‌طور خاص انتقاد از آل‌سعود را تحمل نمی‌کند. به همین دلیل در پی پخش فیلم«ملک الرمال» (پادشاه شن)به کارگردانی نجدت انزور، کارگردان سوری درباره ملک عبدالعزیز آل‌سعود موسس عربستان در تمام سفارتخانه‌های خود برای مقابله با آن آماده باش داد. در چند سند آمده است که سفارتخانه‌های عربستان در جهان از همه ابزارهای مادی و نفوذ خود برای جلوگیری از نمایش فیلم یا رویارویی با تاثیرات آن بر افکار عمومی استفاده کردند.


آسانژ: به دنبال افشای دیکتاتور هستیم

وب‌سایت ویکی‌لیکس افشاگر پیشتاز دنیای آنلاین روز جمعه بیش از 60 هزار سند محرمانه دیپلماتیک و سیاسی وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. به گفته ویکی‌لیکس این نخستین گام برای انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودی‌ها است که به بیش از نیم‌میلیون سند می‌رسد. انتشار این اسناد به‌صورت تدریجی در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت. جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که در پی افشاگری‌هایش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده در این‌باره گفت: «اسناد سعودی‌ها پرده از ساز و کار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌بینی‌ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیسش را به جشن نشسته، در حالی که به مخاطره‌ای جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.» ویکی‌لیکس اعلام کرده که گزارش‌های محرمانه سازمان‌های تحت فرمان و حمایت حکومت عربستان سعودی و ارتباطات میان سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان بخشی از حجم گسترده اسنادی خواهد بود که به زودی در دنیای آنلاین منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگی از اسناد در آستانه‌ افشا را تشکیل می‌دهند. آن‌طور که در اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس درباره عملیات افشای اسناد سعودی آمده این اسناد «امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل‌سعود و تثبیت موقعیت آن به‌عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.» پیش از این عربستان سعودی اظهار کرده بود که سایت وزارت امور خارجه این کشور هک شده و در بیانیه‌ای مدعی شده بود هک توسط ارتش سایبری یمن صورت گرفته است.