گروه جهان: طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری دو اجلاس بزرگ جهانی برگزار شد که محور آنها سوریه و تهدیداتی بود که از این کشور به اروپا سرایت کرده است. اولین اجلاس «وین» بود که روز شنبه برگزار شد. نشست وین، با حضور دیپلمات‌های ارشد ۲۰ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ایران و عربستان سعودی آغاز شد؛در حالی که حملات تروریستی جمعه شب در پاریس، بر این مذاکرات سایه انداخته و حاضران را برای یافتن هرچه سریع‌تر راه‌حل بحران سوریه زیر فشار گذاشته بود.


به گزارش آسوشیتدپرس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پایان نشست روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و گروه‌های مخالف او از اول ژانویه، (یک و ماه ونیم دیگر)، آغاز خواهد شد. کری افزود: به محض اینکه در این مذاکرات بر سر تشکیل دولت انتقالی توافق شود، پیش‌نویس قانون اساسی جدید ظرف 6 ماه تدوین و سپس انتخابات آزاد و منصفانه طی ۱۸ ماه برگزار خواهد شد. با این حال، اگرچه توافقاتی انجام شد، اما هنوز متحدان اسد با شرکت ندادن او در روند گذار مخالف هستند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام گروه‌های مخالف در مذاکرات با دولت نماینده خواهند داشت، به فرستاده ویژه سازمان ملل سپرده شده است. رویترز نیز می‌نویسد عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در حاشیه این نشست گفت عربستان از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کند مشروط به آنکه به کنار رفتن بشار اسد بینجامد و در غیر این صورت «به حمایتش از مخالفان تا برکنار کردن بشار اسد از قدرت ادامه خواهد داد.»


دومین اجلاس مهم نشست گروه۲۰ با حضور سران ۱۸ کشور در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و ۲۵ آبان) بود که در آنتالیای ترکیه برگزار شد. از آنجا که ترکیه ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد این نشست در زیر شدیدترین اقدامات امنیتی برگزار شد. به نوشته روزنامه‌های ترکیه تاکنون ۱۱۰ میلیون یورو برای برگزاری نشست آنتالیا هزینه شده است. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که ۲۵۰۰ خبرنگار برای پوشش خبری این نشست ثبت‌نام کرده‌اند. آنتالیا اکنون تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد و برپایی هرگونه تظاهرات در این شهر ممنوع اعلام شده است. با این حال، فضای این نشست نیز تحت‌الشعاع حملات پاریس بود. به گزارش گاردین، فرانسوا اولاند تنها غایب این نشست بود. این گزارش می‌افزاید او قرار است در عزای رسمی سه روزه که به یاد قربانیان برگزار خواهد شد حضور یابد. در غیاب اولاند اما این اجلاس تهدید گروه داعش و نفوذ هسته‌های این گروه در میان مهاجرانی که به اروپا می‌روند مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش گاردین، ژان‌کلود یونکر، رئیس شورای اروپا، پیش از این نشست افزود: «ما نباید گروه‌های مختلف مردمی که به اروپا می‌آیند با هم خلط کنیم... کسی که عامل حملات تروریستی پاریس بود مجرم است نه پناهنده یا آواره و باید میان او با دیگران تفاوت گذاشت.» او همچنین افزود اروپا نباید واکنش عصبی نسبت به این مساله نشان دهد. بحث مهاجران بحثی چالش انگیز در آنتالیا و البته در اروپاست. برخی رهبران اروپایی (عمدتا کشورهای اروپای شرقی) خواستار سخت‌تر شدن کنترل‌های مرزی و بعضا اخراج مهاجران هستند در حالی که برخی دیگر از رهبران اروپایی (مانند مرکل) نسبت به توافقات شینگن حساس‌تر بوده و از حضور مهاجران استقبال کرده‌اند. اما حملات خونین به پاریس اکنون زنگ خطر را برای اروپا به صدا در آورده است. برخی ایالات آلمانی خواستار «بستن درهای باز» شده‌اند. گاردین می‌نویسد در آنتالیا اعلام شد که اگر جنگ سوریه تا سال آینده پایان نیابد احتمالا اروپا پذیرای 3 میلیون مهاجر دیگر خواهد بود. در این نشست دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، پیشنهاد کرد که به مهاجران و آوارگان سوری در مرزهای این کشور «تحصیل» و‌«مشاغل موقت» داده شود تا آنها خطر این سفر خطرناک و طولانی را به جان نخرند.


با وجود حملات پاریس و اعلام حملات دیگر در آینده به خاک سایر کشورهای اروپایی و آمریکا از سوی ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، اما بریتانیا در نشست گروه ۲۰ اعلام کرد که امروز سه‌شنبه پذیرای اولین پرواز مهاجران سوری به بریتانیا خواهد بود. این بخشی از تعهد دولت بریتانیا برای اسکان ۲۰ هزار مهاجر سوری است. در این میان آنچه مهم است نگاه جدید ترکیه به خاورمیانه است که توجهات را به خود جلب کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، رسانه‌های ترکیه معتقدند خاورمیانه اکنون به یکی از اولویت‌های استراتژیک سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. دولت جدید این کشور در نظر دارد وزارتخانه جدیدی به‌نام «وزارت خاورمیانه» تاسیس کند و مسائل مربوط به این منطقه از جمله مشکلات مربوط به امور پناهجویان را نیز از طریق آن پیگیری کند. بیش از ۲ میلیون پناهجو و آواره جنگی سوری و عراقی به این کشور پناه برده‌اند.