گروه جهان: یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان که حدود ۲۹ سال در زندان‌های اسرائیل محبوس بود، در سوریه و در حمله هوایی اسرائیل شهید شد. قنطار همراه با ۸ نفر دیگر روز یکشنبه در ساختمانی در منطقه «جرمانا» در دمشق مورد حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفت. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن صهیونیستی ساختمان محل سکونت او را بمباران کرد.» بسام، برادر قنطار نیز شهادت او را در رسانه‌های اجتماعی تایید کرد. به گزارش الجزیره، «بسام قنطار» در صفحه توییتر خود نوشت: با افتخار شهادت فرمانده سمیر قنطار را اعلام می‌کنیم. پیوستن ما به قافله خانواده‌های شهیدان باعث افتخار ماست.»


سمیر قنطار کیست؟

قنطار از فرقه دروزی‌ها بود و تصور بر این است که او دروزی‌های سوری را در یک گروه شبه‌نظامی و چریکی به نام «نیروهای دفاع ملی» در جنوب سوریه سازمان می‌داد. این نیروها مدافع اسد بودند. به گزارش الجزیره، قنطار یکی از قدیمی‌ترین زندانیان عرب در زندان‌های اسرائیل بود. وقتی 16 ساله بود همراه با سه نفر دیگر از اعضای «جبهه آزادی‌بخش فلسطین» به نام‌های «عبدالمجید اصلان»، «مهنا الموید» و «احمد الابرص» از لبنان و از طریق دریا به روستای نهاریا در اسرائیل رسوخ کردند. او به اتهام کشتن «دانی هاران» و دخترش فینات و یک افسر پلیس به پنج بار حبس ابد و 47 سال زندان محکوم شد. قنطار همیشه کشتن این پدر و دختر را تکذیب می‌کرد. اسرائیل در سال 2008 به‌عنوان بخشی از تبادل زندانیان با حزب‌الله، قنطار را آزاد کرد و در بیروت به‌عنوان قهرمان ملی مورد استقبال قرار گرفت. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، به سمیر قنطار لقب عمید الاسرا یعنی سرسلسله اسرا یا سردار اسرا را داد.


قنطار در سوریه

قنطار را از دروزی‌های سوریه می‌دانند؛ هرچند در لبنان متولد شده است. از سوی دیگر، حزب‌الله در راستای دفاع از خط مقاومت در تحولات سوریه حضور دارد؛ بنابراین، قنطار برای ساماندهی و مدیریت نیروهای چریکی در سوریه حضور داشت. «عمران خان»، خبرنگار الجزیره، می‌پرسد در صورت حمله اسرائیل به لبنان، آیا حزب‌الله از توان پاسخگویی برخوردار است؟ ژنرال بازنشسته لبنانی تانوس معاود پاسخ مثبت می‌دهد. او می‌گوید: حزب‌الله به دلیل اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام داده از توان جنگ در دو نقطه (سوریه و لبنان) برخوردار است. او معتقد است حزب‌الله به‌عنوان نیروی چریکی هم توان عملیاتی و تجربه نظامی خود را در نبردهای لبنان و سوریه (با اسرائیل و داعش) بالا برده و هم تعداد نیروهای خود را افزایش داده است. او می‌افزاید:«اسرائیل با علم به این واقعیت در مورد استفاده از نیروی نظامی علیه حزب‌الله محتاط است و ترجیح می‌دهد وضعیت از این بدتر نشود.» صهیونیست‌ها با ترور قنطار آشکارا نشان دادند که از مشارکت نظامی این گروه در سوریه ناراضی هستند؛ چرا که حضور حزب‌الله در سوریه و بلندی‌های جولان را تهدیدی برای اسرائیل می‌دانند. بی‌جهت نیست این رژیم طی روزهای اخیر اقدام به تخریب جنگل‌های جولان کرده تا به تعبیر مقام‌های این رژیم، از شدت تهدید و استتار نیروهای حزب‌الله بکاهد.