گروه جهان: یک قول و قرار جمهوری‌خواهانه ممکن است به نتیجه‌ای ختم شود که چندان خوشایند دونالد ترامپ نباشد. قول و قراری که دونالد ترامپ آن را یک خودکشی سیاسی برای جمهوری‌خواهان می‌داند، اما برخی آن را به معنای به زیر کشیدن دونالد ترامپ می‌دانند.

به‌تازگی جمهوری‌خواهان برنامه‌ای را برای انتخابات مقدماتی در ایالت ویرجینیا در نظر گرفته‌اند که براساس آن هرکس که بخواهد در رای‌گیری مقدماتی اول مارس شرکت داشته باشد باید جمهوری‌خواه بودن وی تصدیق شود. روز چهارشنبه هیات انتخابات ویرجینا طرحی را تایید کرد که محافظه‌کاران باید برای مشارکت در انتخابات اول مارس به‌عنوان یک جمهوری‌خواه قسم یاد کنند تا از این طریق هویت سیاسی‌شان تایید شود. طرح اخیر هر چند هنوز با واکنش مثبت یا منفی نامزدهای جمهوری‌خواهان روبه‌رو نشده است اما دونالد ترامپ پیشتاز نامزدهای جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها برای انتخابات سال ۲۰۱۶، از این طرح استقبال نکرده و آن را یک اشتباه محض دانسته است. برای همین منظور دونالد ترامپ توئیت‌های متعددی را از روز شنبه بر روی این شبکه اجتماعی پست کرده و در آن به شدت از طرح جمهوری‌خواهان انتقاد کرده است. او در این توئیت‌ها هشدار داده که چنین حرکتی ممکن است آرای مستقل‌ها را از این حزب دور کند. در یکی از این توئیت‌های انتقادی وی نوشته است: تصویب این طرح چیزی جز یک خودکشی سیاسی نیست و ممکن است این ایالت را تبدیل به یک ایالت بنفش کند.

در جغرافیای سیاسی آمریکا ایالت‌هایی که قرمز باشند، جمهوری‌خواه به حساب می‌آیند و این یعنی اینکه تعداد حامیان جمهوری‌خواه در آن ایالت بیشتر از دموکرات‌هاست. ایالت‌های آبی نیز در این تقسیم‌بندی، نشانه حضور پررنگ‌تر دموکرات‌ها هستند. اما ایالت‌های بنفش اساسا به ایالت‌هایی گفته می‌شود که سطح حامیان رای‌دهنده‌ دو حزب مشابه هم باشد. کارشناسان می‌گویند دلیل نگرانی و انتقاد ترامپ به میزان محبوبیت وی بین رای‌دهندگان مستقل بازمی‌گردد زیرا تصویب این طرح در عمل این افراد را از حوزه جمهوری‌خواهان بیرون نگه می‌دارد. دونالد ترامپ برای پیشتازی و نامزد نهایی شدن بر روی رای افراد مستقل و جمهوری‌خواهانی که از رهبران این گروه عصبانی و ناراحت هستند، حساب باز کرده است. این احتمال از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است که تصویب این طرح در واقع برای به زیر کشیدن دونالد ترامپ بوده است، زیرا نامزدی که بیشترین آسیب را از این ناحیه خواهد خورد دونالد ترامپ است.

غول املاک و مستغلات که در کمپین‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل به یک پدیده شده است، اخیرا در یک نظرسنجی رشد عجیبی پیدا کرده و در این نظرسنجی که توسط «USA TODATY» صورت گرفته مشخص شده وی در صورتی که به‌عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند، می‌تواند حامیان فراوانی برای خود دست و پا کند. هرچند که در آخرین مناظره درون حزبی این گروه، این احتمال را به‌طور کلی رد کرد اما وی پیش‌تر، تهدید کرده بود ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک نامزد مستقل شرکت کند. نظر برخی از ناظران سیاسی نیز در مورد طرح تصویب شده در ویرجینا مشابه است. آنها نیز اعتقاد دارند که این طرح ممکن است، مانع جذب رای‌دهندگان جدید شود. این در حالی است که «جان فایندلی» معاون مدیر اجرایی ایالتی جمهوری‌خواهان در مورد تصویب این طرح بیانیه‌ای صادر کرده است که از اساس تئوری بدبینانه را زیر سوال می‌برد.

وی در این بیانیه نوشته است: طرحی که به تایید هیات شورای انتخاباتی جمهوری‌خواهان رسیده است، تنها یک هدف ساده دارد: اطمینان از اینکه یک جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ از این ایالت انتخاب خواهد شد. در این مدت، بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های فراوانی کرده‌اند اما باید گفت این طرح قصد آسیب رساندن به هیچ نامزدی را ندارد. این طرح یک «قسم» و یا «قول» نیست، این طرح به هیچ‌‌کس آسیب نخواهد رساند، این طرح برای پیشی‌گرفتن جمهوری‌خواهان از حزب رقیب است. در نظرسنجی‌های صورت گرفته در میان جمهوری‌خواهان سه نفر از نامزدها دارای مقبولیت دو رقمی هستند و باقی نفرات در نظرسنجی‌ها دارای ارقام تک رقمی هستند. بنا بر نظرسنجی‌های صورت گرفته دونالد ترامپ با ۵/ ۳۶ درصد در صدر جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. پس از وی نیز تد کروز با ۸/ ۱۷ و مارکو روبیو با ۳/ ۱۱در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از نکات جالب توجه در این نظرسنجی‌ها سقوط بن‌کارسون، تنها نامزد سیاه‌پوست این حزب است که در ماه گذشته توانسته بود خود را به رده دوم نظرسنجی‌ها برساند اما در این ماه تد کروز توانسته است خود را به رده دوم برساند.

موضوعی که در این نظرسنجی‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته، عدم موفقیت جب بوش است. پیش‌تر برخی جمهوری‌خواهان امید داشتند که وی بتواند جانشین برادر خود شود اما وی نه در نظرسنجی‌ها و نه در مناظره‌ها خوب ظاهر نشده است. وی هم‌اکنون با ۲/ ۴درصد از نظرسنجی‌ها پس از کریستی در رده پنجم قرار گرفته است. فاکس‌نیوز می‌نویسد: احتمالا افرادی که دارای ارقام تک رقمی در نظرسنجی‌ها هستند، منتظر آخرین مناظره هستند تا در صورت تکرار روند نزولی خود، از ادامه رقابت انصراف دهند. جب بوش، رند پال، کریستی و کارلی فیورینا بالقوه در آستانه حذف و کناره‌گیری از رقابت قرار گرفته‌اند.


ترامپ در برابر کلینتون

در حالی که ترامپ در تمامی نظرسنجی‌های صورت گرفته بالاتر از سایر جمهوری‌خواهان قرار داشته، اما در نظرسنجی‌های ملی از هیلاری کلینتون، پیشتاز دموکرات‌ها عقب افتاده است. در نظرسنجی سی‌ان‌ان هیلاری کلینتون 49 و دونالد ترامپ 47 درصد توانسته است رای نظرسنجی‌شوندگان را جلب کند. در سایر نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز وضعیت به همین منوال است. در شبکه خبری فاکس نیوز که اساسا یک شبکه خبری نزدیک به جمهوری‌خواهان است وی همچنان در برابر هیلاری کلینتون یک بازنده به حساب می‌آید. او در نظرسنجی صورت گرفته در این شبکه 38 درصد از آرای مردم را به‌دست‌ آورده و این در حالی است که هیلاری کلینتون به‌عنوان یک نامزد دموکرات رای 49 درصدی داشته است. هرچند این نظرسنجی‌ها نمی‌تواند برنده نهایی انتخابات سال 2016 را مشخص کند، اما این احتمال از سوی برخی کارشناسان مطرح شده که دونالد ترامپ برای هیلاری کلینتون، مطلوب‌ترین نامزد رقیب از سوی جمهوری‌خواهان است.