روح «تی پارتی» درکالبد ترامپ
گروه جهان: تاریخ تکرار می‌شود یا اینکه آمده تا تاریخ‌ساز شود. سارا پیلین، رهبر معنوی تی‌پارتی‌، به کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ پیوست تا در آستانه انتخابات مقدماتی در آیووا شوک به سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان وارد شود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، سارا پیلین روز سه‌شنبه در آیوا در کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ حضور پیدا کرد و وی را رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده نامید. نیویورک تایمز که از سارا پیلین به‌عنوان روح تی‌پارتی یاد می‌کند، می‌نویسد: گروه تی‌پارتی با شاخه‌های محافظه‌کارانه تندرو، گویی انتخاب نهایی خود را کرده است. حالا دونالد ترامپ می‌تواند حمایت اصلی‌ترین شاخه تی‌پارتی‌ را داشته باشد.

در کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ، او سارا پیلین را به‌عنوان یکی از تاییدکنندگان خود نام برد و در توصیف وی گفت: او یک همسر خوب و یک مادر عالی است. او مرا تایید کرده و حالا از او می‌خواهم به پشت تریبون بیاید. سارا پیلین نیز پیش از اینکه سخنان خود را شروع کند با فریاد از حضار خواست ابتدا «هاله لویا» (نیایش مذهبی مسیحیان) بگویند و سپس سخنان خود را آغاز کرد. او به دانشجویانی که در دانشگاه آیوا گرد هم آمدند گفت: آیا آماده‌اید تا آمریکا دوباره بزرگی خود را به دست آورد؟ آیا آماده رهبری آمریکای بزرگ هستید؟ آیا آماده‌اید از دونالد ترامپ حمایت کنید؟ من اینجا آمده‌ام تا از رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده حمایت کنم. کارشناسان می‌گویند حمایت سارا پیلین یکی از اتفاقات مهم در کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید و قرعه این‌بار به نام دونالد ترامپ افتاده است. وی در سال ۲۰۰۸ نیز در کمپین تبلیغاتی مک‌کین قرار گرفت که توانست کمپین تبلیغاتی ورشکسته مک‌کین را جانی دوباره ببخشد و کمک‌های مالی خوبی هم نصیب کمپین مک‌کین کند. حالا تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است. قدم نخست قرار است در آیوا برداشته شود. در آیوا همگان دست به دست هم داده‌اند تا تد کروز، مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ شکست بخورد. درحالی‌که همگان گمان می‌کردند در جبهه جمهوری‌خواهان، نامزد اصلی و مهم محافظه‌کاران تد کروز باشد با حضور سارا پیلین و حمایت تی‌پارتی از وی یک غافلگیری بزرگ رخ داده است. بسیاری از محافظه‌کاران بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ چندان نماینده شاخصی برای محافظه‌کاران به حساب نمی‌آید اما با حمایت گروه متنفذ تی‌پارتی، ورق به سود ترامپ برگشته است. «تری برنستاد» فرماندار جمهوری‌خواه آیوا می‌گوید: «امیدوار است که تد کروز در انتخابات اول فوریه در آیوا شکست بخورد.»

در نظرسنجی‌های صورت گرفته در آیوا تد کروز سناتور تگزاس پا به پای دونالد ترامپ در حال حرکت است. بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که دونالد ترامپ ممکن است در ایالت آیوا از تد کروز شکست بخورد. اما با اعلام حمایت سارا پیلین از دونالد ترامپ، وزنه در آیوا به سمت ترامپ سنگینی می‌کند. سارا پیلین در یکی از اظهارات تایید کننده خود در وصف دونالد ترامپ گفت: «او مانند یک اسب سرکش مدام به راست و چپ می‌رود.» البته روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: هنوز مشخص نیست که آیا ستایش سارا پیلین از دونالد ترامپ می‌تواند سیمای موجود از ترامپ را در کوتاه‌مدت قابل قبول کند یا نه. اما حضور سارا پیلین در آیوا می‌تواند کمک موثری برای ترامپ به حساب آید. با پیوستن سارا پیلین به کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ این پرسش مطرح شده است که آیا دونالد ترامپ از نتایج نظرسنجی‌ها در آیوا احساس خطر کرده که برگ برنده خود را مجبور شده رو کند؟ کریگ رابینسون، مدیر سابق شاخه سیاسی جمهوری‌خواهان و مدیر سایت «جمهوری‌خواهان آیوا» در این ایالت می‌گوید: حقیقت این است که سارا پیلین در ۵ سال گذشته توانسته با جمهوری‌خواهان آیوا ارتباطات خوبی بگیرد. او در خصوص حضور پیلین در کمپ تبلیغاتی ترامپ می‌افزاید: «هنوز افراد بی‌شماری در تی‌پارتی هستند که نفس سارا پیلین را برای تازه کردن هوای محافظه‌کاری مهم تلقی می‌کنند. آنها بر این باورند که سارا می‌تواند هوای تی‌پارتی را همیشه معطر و تازه نگه‌ دارد.» برخی محافظه‌کاران دیگر می‌گویند حضور سارا پیلین در تیم انتخاباتی دونالد ترامپ مانند سپری در برابر اوانجلیکاها است. درحالی‌که اوانجلیکاها تمایل بیشتری دارند تا به تد کروز رای بدهند حالا با حضور سارا پیلین در تیم انتخاباتی ترامپ ممکن است رای اوانجلیکاها (تندروهای مسیحی) به سود ترامپ واریز شود.

رالف رید، رئیس موسسه ایمان و آزادی در مورد حضور سارا پیلین در تیم انتخاباتی ترامپ می‌گوید: «برند پیلین در میان اوانجلیکاها، برندی مقبول و همچون طلا است، قیاسی اگر باشد بلندای سارا پیلین در میان اوانجلیکاها، به بلندای برج ترامپ است.» او البته این نکته را هم اضافه می‌کند که حضور پیلین در تیم ترامپ پیروزی وی را تضمین نمی‌کند، اما دست‌کم می‌تواند برای احیای روح تی‌پارتی، رای اوانجلیکاها را به سوی خود جلب کند. برخی معتقدند حضور سارا پیلین در تیم ترامپ می‌تواند چهره رسانه‌ای موثر و مثبت‌تری از وی بسازد. او سوپر استار برنامه‌های تلویزیونی است و به رسانه‌ها و دوربین‌های تلویزیونی عادت دیرینه دارد. حضور او در کنار ترامپ که خود یکی از ستاره‌های تلویزیونی است ممکن است قدرت تیم تبلیغاتی ترامپ را بیش از پیش کند. به اعتقاد گزارشگر نیویورک تایمز، حضور پیلین در تیم انتخاباتی ترامپ می‌تواند نقشه تد کروز برای تاثیرگذاری از طریق رسانه را خنثی کند. این در حالی است که پیش از اعلام حمایت سارا پیلین از ترامپ، شایع شده بود که فرماندار آلاسکا می‌خواسته از تد کروز حمایت کند. تد کروز و سارا پیلین پیش از این دو متحد سیاسی بودند. تد کروز در نخستین واکنش خود به تصمیم پیلین گفت: «من سارا پیلین را دوست دارم. سارا پیلین فوق‌العاده است. بدون دوستی او و حمایت‌هایش، شاید امروز سناتور نبودم. پس صرف‌نظر از تصمیمی که او برای انتخابات سال ۲۰۱۶ گرفته من همواره طرفدار پر و پا قرص سارا پیلین خواهم بود».

برخی جمهوری‌خواهان که قصد دارند در انتخابات اول فوریه به نامزدهای این حزب رای دهند حضور سارا پیلین را برای جلب رای‌شان کافی نمی‌دانند. «ریچ هافمن» ۴۱ ساله از آیوا می‌گوید: «من نیامده ام که او (سارا) را ببینم. شاید برای برخی مهم باشد اما برای من نیست». سارا پیلین و دونالد ترامپ با هم غریبه نیستند. آنها سر یک سفره نشسته و پیتزا خورده‌اند. داستان دوستی این دو به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد. زمانی که ملانی همسر ترامپ با سارا بر سر یک سفره نشست و از یک پیتزا تناول کردند. در آن سال سارا پیلین قصد داشت به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات شرکت کند و برای کمک‌ مالی و حمایت از تور تبلیغاتی خود با اتوبوس به نزد ملانی، همسر ترامپ رفته بود. گفته می‌شود در آن زمان دونالد ترامپ به‌دلیل استفاده سارا پیلین از کارد و چنگال برای جدا کردن قطعات پیتزا، وی را مورد استهزا قرار داده بود. اما حالا ورق برگشته و این دو در کنار هم قرار گرفته‌اند. «مایکل گلاسنر» مدیر سیاسی دونالد ترامپ می‌گوید: «آنها نه تنها سر یک سفره نشسته و غذای‌شان را با هم تقسیم کرده‌اند بلکه به یکدیگر اطمینان کامل دارند.» گلاسنر اعتقاد دارد این دو شباهت‌های اخلاقی فراوانی با هم دارند. سارا پیلین مانند دونالد ترامپ گرایش‌های سرکشانه دارد. او اضافه می‌کند: زمانی که سارا پیلین در سال ۲۰۰۸، در کمپین‌های تبلیغاتی مک‌کین شرکت می‌کرد، سالن‌ها منفجر می‌شدند.

در سال ۲۰۰۸، مک‌کین با مشکلی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد. نخست اینکه حامیان کمی در میان جمهوری‌خواهان داشت. سپس اینکه تامین‌کنندگان مالی کمپین وی از فهرستی کوتاه برخوردار بودند. اما با پیوستن سارا پیلین به کمپین وی این فهرست بلندبالا شد و جمهوری‌خواهان بی‌شماری پشت سر مک‌کین قرار گرفتند. سارا پیلین به گفته برخی کارشناسان نماد یک زن محافظه‌کار آمریکایی است. او سفید پوست است. مادر ۵ فرزند است. فرزند آخر او از عارضه سندرم داون رنج می‌برد و وی می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای زنان آمریکایی معرفی شود. زمانی هم که ترامپ در آیوا قصد دارد وی را معرفی کند می‌گوید: او همسر خوب و مادری عالی است. خانواده خط قرمز محافظه‌کاران است و بسیاری از اصول لیبرالیسم در حوزه‌های فردی را این گروه قبول ندارند. یکی از زنانی که فرزند وی دچار عارضه سندرم داون است، می‌گوید: او با من همدرد است، می‌داند که چگونه باید از خانواده‌ها حمایت کند. از سویی انتخاب سارا پیلین به‌عنوان یک زن، می‌تواند چهره ضد زن بودن دونالد ترامپ را بهبود ببخشد. دونالد ترامپ در چند مرحله به زنان توهین کرده است. او در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان به مجری شبکه فاکس نیوز اهانت جنسیتی کرده بود. او همچنین چهره رقیب خود کارلی فیورینا را به باد استهزا گرفته و گفته بود: چه کسی به این قیافه رای می‌دهد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات آیوا دونالد ترامپ از چهره یک تاجر بی‌پروا فاصله گرفته و به سمت بازی‌های سیاسی آمده است. حضور سارا پیلین می‌تواند نخستین حرکت وی در شطرنج سیاسی جمهوری‌خواهان باشد. یکی از محافظه‌کاران به نیویورک تایمز می‌گوید: در هفته‌های آتی ممکن است شاهد تایید محافظه‌کاران دیگر هم باشید و امضاهای پشت سر دونالد ترامپ مدام افزایش داشته باشد.