محمد حسین تقدیسی در همایش حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی که به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج و تیم اجتماع محور حصارک در دانشکده فنی حصارک کرج برگزار شد، گفت: مسئله اساسی در رابطه با زلزله آمادگی قبلی است.

وی با بیان اینکه مسئولان ما همه این سال‌ها از موضوع مهمی بنام آموزش غافل بوده‌اند، بیان کرد: با آموزش مداوم و مستمر و انجام چند کار ساده می‌شود  جان خودمان و اطرافیان را هنگام زلزله نجات داد.

رییس انجمن علمی ارتقاء سلامت ایران افزود: اینکه چه کارهایی باید انجام بدهیم و چه کارهایی را نباید انجام بدهیم با چند آموزش ساده قابل یادگیری است. با آموزش می‌توان از بروز بحران‌هایِ فاجعه‌بار جلوگیری کرد.

تقدیسی خاطرنشان کرد: کاری که هنگام زلزله اخیر انجام دادم را می‌خواهم به شما بگویم. نقاط امن خانه را از قبل شناسایی کنید و از بیرون دویدن هنگام زلزله نیز جدا خودداری کنید.

وی با بیان اینکه هنگام زلزله از قرار گرفتن در مجاورت پنجره و لوستر و کتابخانه‌ها و فضاهایی که از سقف کاذب برخوردار است باید خودداری کنیم، تاکید کرد: آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌های نا امن هر خانه‌ است.

تقدیسی با بیان اینکه بحران یعنی آماده نبودن مقابل بلایای طبیعی گفت: زلزله چند ثانیه(۵ ثانیه)  بیشتر طول نمی‌کشد و می‌طلبد قبل از وقوع آن تصمیم‌ها و تمرین‌های لازم را انجام داده باشیم چراکه در فرصت محدودی که داریم هیچ آموزشی نمی‌شود داد.

رییس انجمن علمی ارتقاء سلامت ایران یادآور شد: در ۵ ثانیه‌ای که زلزله اتفاق می‌افتد تنها چند حرکت می‌شود انجام داد که از شما می‌خواهم به خانواده و دوستان خود این‌ آموزش‌ها را گوشزد کنید.  جای امنی که از قبل شناسایی کرده‌اید بنشینید، پناه بگیرید و سر و گردن را با دو دست سفت بچسبید.

وی با اشاره به اینکه باید خود را برای اتفاقات جهان هستی آماده کنیم، گفت: مهمترین مساله در بحران، مدیریت بحران است و این نکته را باید به یاد داشت که امروزه همه‌ی بحران‌ها "مترقبه" یعنی قابل پیش بینی و سیاست‌گذاری است و نمی‌شود عنوانِ "غیر مترقبه" را دیگر برای حوادث و بلایای طبیعی بکار برد.

تقدیسی آموزشِ هدفمند و مستمر را سبب آگاهی و تقویت آمادگی شهروندان دانست و یادآور شد: ایران جزء ۱۰ کشور سانحه خیز دنیاست و این می‌طلبد موضوعِ آموزش را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.