این عملیات که از ساعت ۱۷ امروز شنبه تحت عنوان &#۳۹;شاخه زیتون&#۳۹; و به فرماندهی سپهبد اسماعیل متین تمل آغاز شده، در نخستین روز به شکل حمله توپخانه ای و بمباران برخی مناطق در شمال سوریه توسط هواپیماهای نظامی ترکیه ادامه یافت و بنا به اعلام مقامات ترکیه از فردا با حمله نیروی زمینی ارتش این کشور ادامه می یابد.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه امشب بعد از حمله نیروهای این کشور به عفرین، هدف از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را پاکسازی منطقه از ظلم و ستم تروریست ها عنوان کرد و ادامه داد: دفع تمامی حملات تروریستی از منطقه عفرین علیه ترکیه از جمله اهداف دیگر این عملیات است.

وی اظهار کرد: مهمترین هدف ما تامین امنیت مالی و جانی شهروندان ترکیه در استان های مرزی جنوبی خودمان است و هیچ کس این موضوع را کم اهمیت نداند چرا که مساله ای مهمتر از وطن وجود ندارد.

وی با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه برای نابودی تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و داعش در منطقه عفرین در شمال سوریه، گفت: نیروهای مسلح ترکیه در مرحله اول عملیات شاخه زیتون، تقریبا تمام مواضع از پیش تعیین شده را منهدم کردند.

وی افزود: تاکنون ۳۵۰ هزار نفر از برادران کُرد سوریه به ترکیه پناه آورده اند و این امر نشان می دهد که به سخن افرادی که ادعا می کنند ترکیه در عفرین کُردها را هدف قرار می دهد، نباید اهمیت داد.

وی بیان کرد: &#۳۹;ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و عملیات ما، مشروع است و نیروی زمینی ترکیه نیز فردا وارد عملیات خواهد شد.&#۳۹;

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بکیر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه نیز در خصوص عملیات ارتش ترکیه در عفرین گفت: &#۳۹;عملیات شاخه زیتون را ضمن احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد سیاسی سوریه آغاز کرده ایم و در این عملیات اصول اساسی رعایت خواهد شد و پس از پایان موفقیت آمیز آن، منطقه را ترک خواهیم کرد.&#۳۹;

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی گفت: &#۳۹;اطلاعات مکتوبی درباره روند عملیات عفرین در اختیار دولت سوریه گذاشته شده اما این امر، به منزله درخواست اجازه در این زمینه نیست.

وی بیان کرد: ما چون مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می کنیم، چنین اطلاعات مکتوبی را در اختیار رژیم سوریه گذاشتیم.

وی تاکید کرد: ترکیه پیش از برداشتن گامی در خاک سوریه با سایر عاملان حاضر در این کشور مشورت می کند و برای نابودی کامل گروههای تروریستی مداخله هوایی و زمینی ضروری است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۹۵ درصد اهداف از پیش تعیین شده به طور دقیق مورد هدف قرار گرفته و حین این عملیات تنها تروریست ها هدف قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: ترکیه عملیات عفرین را بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مبنی بر &#۳۹;حق دفاع از خود&#۳۹; و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم آغاز کرده و موضوع اساسی مطابقت یا مغایرت اقدام ترکیه با حقوق بین‌المللی است چرا که ما تاکنون هشدارهای لازم را داده‌ایم و هیچ کسی نمی تواند ما را از رفع تهدید فرامرزی تهدید کننده ترکیه منصرف کند.

به گزارش ایرنا، ستاد کل ارتش ترکیه نیز با انتشار اطلاعیه شمار ۲ خود درباره عملیات شاخه زیتون در عفرین اعلام کرد: در این عملیات تنها تروریست ها هدف قرار می گیرد و تمام تدابیر لازم جهت آسیب ندیدن غیرنظامیان اتخاذ شده است.

در این اطلاعیه نیز هدف از عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین، تامین امنیت و ثبات مرزهای ترکیه و منطقه، نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش و نجات مردم این مناطق سوریه از ظلم و فشار آنها اعلام شده است.

بنا به اعلام ستاد کل ارتش ترکیه، در روز نخست این عملیات، ۱۰۸ مورد از مجموع ۱۱۳ موضع نیروهای پ.ی.د و پ.ک.ک در هفت منطقه از جمله پناهگاه و انبار مهمات آنها هدف قرار گرفته و به طور کامل منهدم شد.

ستاد کل ارتش ترکیه از مشارکت ۷۲ فروند جنگنده در این عملیات خبر داد و برخی رسانه های ترکیه، پایگاه هوایی اینجرلیک در استان آدانا در جنوب این کشور را محل اقدام نیروهای هوایی ترکیه در عملیات عفرین اعلام کردند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، همچنین امروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا با ارسال سلاحهای مدرن برای گروههای مسلح تحت حمایت خود در سوریه، اقدامات تحریک آمیزی را انجام داده است و باعث آغاز عملیات ترکیه در عفرین شده است.

به نوشته آناتولی، در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید شده است: &#۳۹;رفتار غیرمسئولانه آمریکا در سوریه روند حل و فصل بحران این کشور را تهدید می کند و اقدامات تحریک آمیز آمریکا عامل اصلی گسترش بحران در شمال غربی سوریه است.

بنا به اعلام آناتولی به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه، آمریکا با اقدامات خود باعث انزوای مناطقی که اکثر جمعیت آنها کُرد هستند شده و وزارت دفاع آمریکا با ارسال سلاح مدرن به گروههای مسلح در سوریه، اوضاع را وخیم تر کرده است.

آناتولی همچنین به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که فرماندهی نظامی روسیه در پی آغاز عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین، به منظور حفظ امنیت یگان های خود، آنها را از این منطقه خارج و به تل رفعت منتقل کرده است.

به نظر می رسد این جا به جایی نیرو نتیجه سفر روز جمعه رییس ستاد کل ارتش ترکیه و نیز رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور به روسیه و توافق دو کشور در این زمینه است.

همچنین رسانه های ترکیه اعلام کردند که مقامات سفارتخانه های آمریکا، ایران و روسیه در آنکارا با حضور در وزارت امور خارجه ترکیه در جریان تحولات اخیر عفرین و عملیات ارتش ترکیه در این منطقه قرار گرفتند.

همچنین خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه پیش از عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه با جوزف دانفورد و والری گراسیموف همتایان آمریکایی و روسی خود به صورت تلفنی گفت و گو کرده است.

همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند که عوامل گروه پ.ک.ک و پ.ی.د به منظور جلوگیری از خروج غیرنظامیان از عفرین و با هدف استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی، جاده مواصلاتی عفرین به حلب را بستند.

روزنامه ینی شفق نیز اعلام کرد که پایگاه هوایی منغ واقع در عفرین در نتیجه بمباران جنگنده های ترکیه به حالت غیرقابل استفاده درآمده است.

برخی رسانه های ترکیه نیز از کشته شدن بیش از ۱۰۰ تروریست وابسته به آمریکا در جریان عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه خبر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.