مرکل در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به گذشتت یکصد سال از پایان جنگ جهانی اول، بر لزوم فراگیری درس از حوادث گذشته و ادامه مسیر چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی پس از جنگ جهانی دوم و پایان دوره جنگ سرد، تاکید کرد. 

مرکل در ادامه با بیان این مطلب که آلمان امیدوار است که در آینده نیز به حل مشترک مشکلات کمک کند، در کنایه ای آشکار به سیاست های دولت رئیس جمهوری آمریکا گفت: به گمان من، بستن درها به روی جهان و انزواگرایی ما را به آینده خوبی رهنمون نمیسازد و حمایت گرایی (داخلی)، جواب مناسبی (برای مشکلات) نیست. 

وی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای جهان، شاهد افزایش فضای قطبی، ملی گرایی و پوپولیسم (عوام گرایی) هستیم و به همین علت شعار اجلاس امسال داووس مبنی بر آینده ای مشترک در بحبوحه اختلافات جهانی برای سال ۲۰۱۸، بسیار شعار مناسبی است. صدر اعظم آلمان پوپولیسم را زهر دانست و گفت که سیاست های ملی گرایانه، خطر ایجاد شکاف در روابط بین المللی را به همراه دارد. 

وی با ابراز امیدواری به اینکه حمایت از احزاب پوپولیست بیش از این افزایش نیابد، گفت که دولت او تمام تلاش خود را برای مهار موج پوپولییسم می کند. وی خاطرنشان کرد که گرایش به پوپولیسم در آلمان به علت چالش های جهانی شدن در دهه های گذشته و همچنین در جریان بحرانی مالی یونان به علت کمک های مالی برلین به این کشور و سپس در سال ۲۰۱۵ با بحران مهاجران، افزایش یافته است. 

مرکل بر اهمیت تقویت همکاری های اروپایی در زمینه های مختلف از جمله مالی و اتحادیه بانکی تاکید کرد و گفت با انتخاب امانوئل مکرون در فرانسه ، اروپا نیروی تازه ای در این زمینه یافته است. وی توافق اخیر کشورهای اروپایی در زمینه دفاع مشترک را بسیار مهم دانست و گفت: این توافق علیه ناتو نیست، بلکه چنانکه دبیر کل ناتو گفته، مکمل ناتو است. 

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره وجود مناقشه ها در محیط پیرامونی اروپا که به بحران مهاجران در اروپا دامن زده است، افزود: اروپا در گذشته در زمینه سیاست خارجی خیلی فعال نبوده و بیشتر به آمریکا اتکا داشت، اما اکنون این حوادث به ما این درس را آموخته است که باید مسئولیت بیشتری بپذیریم و سرنوشتمان را در دستان خود بگیریم و توافق همکاری دفاعی اخیر کشورهای اروپایی از این لحاظ نیز اهمیت دارد. 

وی درباره موضوع مهاجران، خاطرنشان کرد: هنوز اختلاف دیدگاه و رویکرد در درون اتحادیه اروپا درباره این مساله وجود دارد، اما ما به همکاری در این زمینه ادامه می دهیم و همچنین این مساله روشن است که باید از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا محافظت کنیم. ما همچنین نیازمند همکاری و توافق های خوب با همسایگانمان هستیم تا بتوانیم مهاجرت غیرقانونی را مدیریت کنیم و هدف از مشارکت با آفریقا و توافق با ترکیه در زمینه مهاجرت نیز همین بوده است. 

مرکل خاطرنشان کرد: اما اگر شکاف رفاه و خوشبختی خیلی فراخ شود، در جهان باز امروز این توافق ها محترم شمرده نخواهند شد و از این رو ما برای توسعه کشورهای آفریقایی مسئول هستیم؛ ما در مورد آنچه در عراق روی می دهد یا آنچه در لیبی اتفاق می افتد، مسئول هستیم. 

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن ابراز تاسف از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گفت: از طرف آلمان و همه ما (اروپا) میگویم که ما خواستار مشارکت خوبی با انگلستان در آینده هستیم؛ ما منافع مشترکی با این کشور در زمینه سیاست خارجی و سیاست های اقتصادی داریم و تصمیم با آنهاست که مشارکت ما در آینده چقدر نزدیک باشد. 

به گزارش ایرنا، چهل و هشتمین اجلاس سالانه مجمع جهانی‌ اقتصاد روز گذشته (سه شنبه) با سخنرانی رئیس جمهوری سوئیس به طور رسمی گشایش یافت که در سخنرانی خود بر لزوم تداوم همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی تاکید کرد. این کنفرانس با شرکت بیش از سه هزار تن از ثروتمندترین و قدرتمندترین مقام ها و شخصیت های جهانی‌ مانند روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران، رئیسان بانک های مرکزی، مسئولان نهادهای بین المللی و صاحبان کسب و کارهای بزرگ، تا روز جمعه ادامه دارد. 

سخنران اصلی روز سه شنبه این همایش &#۳۹;نارندرا مودی&#۳۹; نخست وزیر هند بود و امروز علاوه بر مرکل، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز سخنرانی خواهد کرد. ترزا می نخست وزیر انگلیس بعدازظهر پنجشنبه سخنرانی می کند و قرار است ترامپ نیز بعدازظهر جمعه در داووس سخنرانی کند. 

در این اجلاس، نشست ها و میزگردهای مختلف و متنوعی برگزار میشود و در حاشیه آن نیز دیدارهایی خصوصی بین سیاستمداران و مقامات اقتصادی برای بررسی مسائل روز برگزار می شود. در اجلاس امسال داووس، ده ها نشست و میزگرد کارشناسی و سخنرانی با موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد دیجیتال، سامانه های انرژی، الگوهای جدید سلامت و بهداشت، آوارگان، دورنمای علمی جهان، تاثیرات طرح &#۳۹;یک کمربند و یک جاده&#۳۹; چین و موضوعات دیگر برگزار می شود.

اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصادی با شعار &#۳۹;ایجاد آینده ای مشترک در جهانی اختلاف زده&#۳۹; و در حالی برگزار می شود که بنا به گزارش پایگاه رسمی مجمع داووس، محیط جهانی به میزان شگرفی تغییر کرده و اختلافات ژئواستراتژیک در جبهه های مختلف ظهور کرده که پیامدهای گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.