"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در توکیو گفت پس از شکست مذاکرات روز شنبه در وین، امیدی به پیشرفت در نشست صلح سوریه که قرار است روز سه شنبه در سوچی روسیه برگزار شود،وجود ندارد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد فرانسه در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: فرانسه در این نشست شرکت نخواهد کرد.

لودریان در توکیو گفت: اگر مذاکرات وین شکست خورده به این دلیل است که حکومت سوریه در این مذاکرات نبوده است.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به مخالفان مسلح سوری در کنفرانس خبری گفت: من فکر می کنم که سوچی هم این پیشرفت را بوجود نیاورد زیرا یک طرف مهم در این مذاکرات حاضر نخواهد بود و این دقیقا به علت مخالفت نظام سوریه با مذاکره با این گروه در وین است.

روسیه اعلام کرده بیش از ۱۶۰۰ نفر را به نشست سوچی دعوت کرده است اما تنها ۳۵۰ نفر از این تعداد شرکت خواهند کرد.

مخالفان مسلح سوری روز شنبه پس از مذاکرات بی سرانجام با دمشق اعلام کردند نشست روز سه شنبه را تحریم می کنند.

لودریان گفت: واقعیت این است که پایان حاکمیت سرزمینی داعش درگیری های جدیدی را بوجود آورده است که تنها با راه حل سیاسی حل می شود.

وی در آخرین روز از سفر چهار روزه خود به ژاپن گفت: راه حل سیاسی در ژنو و تحت نظارت سازمان ملل متحد است و هرگونه اقدام دیگر خوب نیست.

این در حالی است که "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت: نبود بعضی طرف های مخالف سوری تاثیری بر کنفرانس گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی نخواهد داشت. شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده ائتلاف مخالفان سوری در کنفرانس سوچی به صورت انفرادی شرکت خواهند کرد. کُردها در کنفرانس سوچی حضور خواهند داشت، اما دعوت از آنها به شکل فردی صورت گرفته است.

لاورنتیف افزود: نتایج کنفرانس سوچی به سازمان ملل ارائه خواهد شد تا بتواند آن را توسعه دهد و بر اساس آن مذاکرات ژنو را پیگیری کند.

پیش از این نیز دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این واقعیت که برخی از نمایندگانی که در روند فعلی سوریه مشارکت دارند، در نشست سوچی شرکت نمی کنند، بعید است که موجب متوقف شدن این کنگره از روند رو به پیشرفت آن شود و نمی تواند لطمه جدی به آن وارد کند.

روسیه میزبان کنگره دو روزه ای درباره سوریه در شهر سوچی خواهد بود. این کنفرانس امروز و فردا سه شنبه برگزار خواهد شد.

 وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی، کنفرانسی مهم خواهد بود، اما نباید انتظار داشت که این کنفرانس به راه حلی سیاسی بینجامد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.