کوروش زارعی امروز دوشنبه در نشستی با جمعی ازخبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج گفت: در سال جاری ۵۳ اخطار به واحدهای صنعتی وخدماتی که آلایندگی هوا، آب و خاک را داشتند داده شده است که ۲۰ واحد بعد ازاخطاریه اقدام به رفع آلایندگی کردند.

وی عنوان کرد: ۳۳ واحد منجر به تعطیلی شده و بعد از مدت و مهلت تعیین شده از این تعداد هم ۲۴ واحد رفع آلایندگی کردند و ۹ واحد باقی مانده هم از طریق مراجع قضایی پلمب شدند.

وی بیان کرد: ۱۴۲ پرونده متخلفین شکار و صید و ۱۸۱ پرونده تخریب وتصرف در مناطق حفاظت شده هم در طول ۱۱ ماهه امسال دراستان تشکیل شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: ۱۷۸ مورد پروانه ماهی گیری، یک مورد تورپرتاب، انتقال ۶ راس قوچ ومیش، ۱۲۰ مورد پروانه سهره طلایی، ۱۷۱ مورد خوک ویژه مذاهب غیراسلامی و ۳۷ مورد پروانه هم برای صیادان در این مدت صادر شده است.

وی  به وضعیت هوای استان در سال جاری اشاره کرد وگفت: براساس میزان غلظت ذرات معلق گردوخاک با قطر ۱۰ میکرون، امسال ۱۱۴ روز هوای پاک، ۱۷۲ روز هوای سالم، ۲ روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم ودو روز خطرناک دراستان داشته ایم.

زارعی ادامه داد: برمبنای میزان غلظت ذرات معلق با قطر ۲.۵ میکرون هم ۵۵ روز پاک، ۱۷۶ روز سالم، ۹۹ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۶ روز ناسالم، ۳ روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک در ۱۱ ماهه امسال دراستان داشته ایم.

رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل محیط زیست کردستان هم دراین نشست با اشاره به اینکه اگر حفاظت محیط زیست به درستی انجام نگیرد تمامی اقشار جامعه متضرر خواهند شد، گفت: درگذشته برای سرفصل آموزش همگانی محیط زیست اعتبارات استانی و ملی اختصاص پیدا می کرد که چند سالی است این ردیف اعتباری حذف شده است.

نبی احسنی بیان کرد: علی رغم مشکلات وکمبودهای اعتباری، در سال جاری ۱۷۵ هزار نفر ساعت آموزش همگانی در سطح استان ارائه و در ۱۲۰ مدرسه استان هم دوره های آموزشی با حضور کارشناسان محیط زیست برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های محیط زیست اجرای طرح مدیریت سبز در دستگاه های اجرایی استان است، اظهارداشت: از سال ۹۳ تاکنون در ۴۳ دستگاه اجرایی استان مدیریت سبز را اجرا کرده ایم و از این تعداد ۳ دستگاه مربوط به سال جاری بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.