تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در ادامه سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، به تازگی دفتر ملی دفاع از اراضی و مقاومت در برابر شهرک سازی‌ها در راضی اشغالی از طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک «نوف زهاف» در قدس اشغالی خبر داده است.

به گزارش «سانا»، طرح یادشده شامل احداث ۶۰۰ واحد مسکونی جدید علاوه بر ۳۵۰ واحدی است که قرار بود طبق طرح در ۲۰۱۷ و در اولین مرحله احداث شود.

حدود دو ماه پیش بود که«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مجوز ساخت ۳۰۰۰ مسکن جدید در شهرک های سرزمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن را تصویب کردند. با این اقدام، رژیم صهیونیستی به ساخت در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ مسکن در شهرک های کرانه باختری رود اردن و ۵۶۶ مسکن در بخش شرقی‌ بیت المقدس ، چراغ سبز داده بود.

رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته زیر سایه حمایت های رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا سیاست های تجاوزکارانه خود را در سرزمین های اشغالی تشدید کرده است. گسترش شهرک سازی های هدفمند و برنامه های توسعه طلبانه اشغالگران قدس برای تغییر ترکیب جمعیتی مناطق اطراف این شهر مقدس به نفع یهودیان، در سایه چراغ سبزهای پیاپی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و سکوت معنادار کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی انجام می شود.

به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات واشنگتن در حمایت سیستماتیک از این رژیم نامشروع، تل آویو را در اقدامات تجاوزکارانه و خشونت بار خود گستاخ تر و روند سیاسی دست یابی به صلح را با چالش های تازه و جدی مواجه کرده است.

این در حالی است که رییس جمهوری سلف ترامپ ، در حمایت از تل آویو و مناسبات خود با رهبران صهیونیستی احتیاط بیشتری به خرج می داد و با ناهمخوان دانستن شهرک سازی با روند سیاسی، بر سر راه تجاوزگری های اسراییل موانعی هرچند اندک ایجاد می کرد.

ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷، با توجه به مواضع اعلانی او در دوره رقابت های انتخاباتی، نور امید را در دل رهبران تل آویو روشن کرد؛ امید به تداوم سیاست های زیاده خواهانه به ویژه در مساله شهرک سازی ها و سرکوب معترضان فلسطینی.

رییس جمهوری آمریکا همچنان که در رقابت های انتخاباتی خود وعده داده بود، در میانه آذر ماه گذشته بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. مخالفت های گسترده داخلی و بین المللی، مانع از اعلام تصمیم جنجالی ترامپ و خوش خدمتی او به تل آویو نشد.

از ۱۹۹۵ به این سو که طرح انتقال پایتخت از تل آویو به قدس به تصویب کنگره رسیده بود، روسای جمهوری آمریکا با علم نسبت به هزینه های سنگین و تاثیر منفی آن بر روندهای مبتنی بر مذاکره و صلح ، به طور سنتی اجرای آن را به تاخیر می انداختند. ترامپ اما پس از ۲۳ سال اجرای این مصوبه را کلید زد تا همچنان مساله اعراب و فلسطین حل نشده باقی بماند، جالب آنکه رییس جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده که به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.

پس از اعلام این تصمیم، روند شهرک سازی های اشغالگران، به ویژه در قدس و حومه آن به شکلی هدفمند و محسوس افزایش یافت. رژیم صهیونیستی در تلاش است تا به شکلی برنامه ریزی شده، زمین های اشغالی فلسطین در قدس و کرانه باختری را با اخراج، مهاجرت اجباری و مصادره اموال فلسطینی ها، یهودی سازی کند. هرچند این سیاست های تجاوزگرانه در تناقض آشکار با قطعنامه های بین المللی است، ولی رهبران تل آویو ر سایه چراغ سبز آمریکا، حمایت تلویحی برخی کشورهای عربی چون عربستان سعودی به سیاست های نامشروع خود ادامه می دهند.

ریاض و تل آویو در یک سال گذشته و در سایه حمایت های ترامپ گام های مهمی در بهبود روابط با یکدیگر برداشته اند. تغییرات گسترده ای که به یمن حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی در حوزه سیاست داخلی و خارجی عربستان صورت گرفته است، ریاض به مرور در حال خارج شدن از صف مخالفان ساکت تل آویو به دوستان فعال آن هستند.

در سال های گذشته همسویی سیاست های تل آویو با ریاض در مسایل منطقه ای، اسباب نزدیکی بیشتر مواضع آنان را فراهم آورده است. التزام در مخالفت و دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، سیاست های تل آویو و ریاض را در کشورهای منطقه ای به یکدیگر نزدیک کرده است. سوریه، عراق، لبنان، یمن و ... درسال های گذشته عرصه هایی آشکار از تقابل سیاست های عربستان و رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران بوده است. مخالفت با توافق هسته ای اما، شاه بیت همسویی های سعودی- صهیونیستی در مخالفت با نظام ایران است؛ همسویی هایی که به نظر می رسد در حال تسری به حوزه های دیگر به ویژه در مسایل نرم است.

در میانه اسفند ماه بود که برای نخستین بار عربستان مجوز استفاده از خطوط هوایی خود برای پروازهایی با مبدا یا مقصد سرزمین های اشغالی را صادر کرد؛ تصمیمی که به گفته تحلیلگران گامی در جهت نزدیکی ریاض- تل آویو و عادی سازی روابط آنها محسوب می شود.

در جریان سفر اخیر محمد بن سلمان و «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور به واشنگتن هم، یکی از مهمترین محورهای گفت و گو با مقام های واشنگتن به رژیم صهیونیستی اختصاص داشت. ولیعهد عربستان در دیدار با مشاور رییس جمهور آمریکا در مورد حل و فصل مساله فلسطین گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان موسوم به «واس» گزارش داد که ولیعهد عربستان و «جرارد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ، در مورد منافع مشترک میان دو کشور و راه های تقویت این منافع گفت‌وگو کردند. این دو مقام همچنین در مورد تحولات روند صلح خاورمیانه و نزاع میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس گفت‌وگو داشتند.

به نظر می رسد یکی از اهداف آمریکا در سفر ولیعهد عربستان به آمریکا، جلب حمایت عملی عربستان از سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی باشد.

در چنین فضایی، صهیونیست ها در نبود مخالفت جدی از سوی کشورهای عربی و نبود تدبیر جمعی در کشورهای مسلمان و در سایه حمایت های تمام قد آمریکا، به سیاست های اشغالگرایانه خود ادامه می دهند تا هرچه بیشتر روند سیاسی دست یابی به صلح را با چالش مواجه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.