خبرگزاری فرانسه گزارش داد، گزارش مرکز غیر حزبی استیمسون به عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص پهپادها در اولین سال حضور در کاخ سفید نگاهی انداخته است. ترامپ به فرماندهان جنگی اختیارات بیشتری برای استفاده از پهپادهای مسلح داده است و آنها نیازی ندارند که از کاخ سفید یا مقام‌های امنیتی واشنگتن تاییدیه بگیرند.  

به عنوان نمونه از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، باراک اوباما برای بیش از ۵۵۰ حمله در پاکستان، یمن و سومالی و نیز سایر کشورهایی که ایالات متحده با آنها عملا در جنگ نبوده، مجوز صادر کرد.  

در گزارش استیمسون آمده است: ترامپ در اولین سال ریاست جمهوری مجوز دست‌کم ۸۰ حمله در پاکستان، یمن و سومالی را داده است که با این روند، او گوی سبقت را از دو رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا می‌رباید و احتمالا نشانه‌ای از تمایل بیشتر او به استفاده از نیروی کشنده است.

به گفته پنتاگون، اعطای اختیارات بیشتر به فرماندهان اجازه می‌دهد تا آنها تصمیمات بهتری اتخاذ کنند اما این کاهش محدودیت‌ها بدین معنا نیست که خطر تلفات غیرنظامی نادیده گرفته شود.

طبق گزارش استیمسون، ترامپ در مسیر تشدید چشمگیر استفاده آمریکا از پهپادهای کشنده است که در دوره اوباما هم به سرعت رشد کرد.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، سیا به دنبال افزایش اختیاراتش برای اجرای حملات پهپادی مخفیانه در مناطق جنگی نظیر افغانستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.