آسوشیتدپرس گزارش داد، عفو بین‌الملل در گزارشی آورده است، ارتش میانمار در حملاتی تبعیض آمیز از ژانویه ۲۰۱۹ در حالی به کشتار و مجروح کردن غیرنظامیان دست زده که با ارتش آراکان در نبرد است؛ نیروهایی چریکی که به دنبال خودمختاری برای راخین هستند.

عفو بین‌الملل، ارتش میانمار را به انجام دستگیری‌های خودسرانه، اعدام‌های فراقانونی، شکنجه و سایر رفتارهای نادرست و ناپدید شدن‌های اجباری متهم کرده و گفته که چریک‌های آراکان نیز به سوءاستفاده از غیرنظامیان شامل آدم ربایی دست زده‌اند.

نیکولاس بکولین، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در شرق و جنوب شرق آسیا گفت: این عملیات جدید در راخین نشان دهنده ایجاد رعب و وحشت غیرقابل قبول ارتش علیه غیرنظامیان و ارتکاب خشونت گسترده به عنوان روشی حساب شده است.

این گروه حقوق بشری همچنین اعلام کرد که برای مقام‌های ارشد دولت و ارتش میانمار سوالاتی را درباره یافته‌ها و نتایج ارسال کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

منتقدان شامل کارشناسان سازمان ملل نیروهای میانماری را به پاکسازی قومیتی و احتمالاً نسل کشی متهم کرده‌اند اما دولت میانمار تاکید دارد که در عملیات قابل قبول ارتش پس از فعالیت‌های چریک‌های روهینجایی علیه پلیس و پایگاه‌های آنها فعالیت کرده است.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که شواهدی درباره سوءاستفاده‌های جدید صورت گرفته از سوی واحدهای مختلف در اقدامات خودسرانه و استبدادی گذشته به دست آورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.