گزارش وبگاه شورای آتلانتیک درباره اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران

اکوایران تحلیل وبگاه تحلیلی شورای آتلانتیک در مورد سوابق اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را ترجمه کرده است. مهرزاد بروجردی استاد روابط بین الملل و مدیر دانشکده امور عمومی و بین الملل دانشگاه ویرجینیا تک در مطلبی برای پایگاه تحلیلی شورای آتلانتیک با عنوان «چه کسی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای کنونی ایران حضور دارد؟» نوشت: در حالی که مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه می‌یابد، نگاهی به پیشینه اعضای کلیدی تیم مذاکره‌کننده ایران ممکن است به توضیح اینکه چرا احیای برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) تاکنون بسیار دشوار بوده است کمک می‌کند. 

بروجردی در ادامه نوشته است، چندین مورد از آن‌ها مرتبط با مذاکرات شکست خورده‌ای هستند که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (۲۰۰۵-۲۰۱۳) رخ داد. به نوشته وی برخی از آن‌ها از مخالفان توافق چندجانبه برجام بوده‌اند، در حالی‌که برخی دیگر تکنوکرات‌های غیرسیاسی هستند.

به نوشته بروجردی، علی باقری کنی (متولد ۱۹۶۷) که در حال حاضر به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران فعالیت می‌کند، از خانواده‌ای سرشناس و سیاسی-مذهبی است. پدرش آیت‌الله محمدباقر باقری کنی، به مدت بیست و سه سال در مجلس خبرگان رهبری –نهادی که وظیفه انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبری عالی ایران را بر عهده دارد– بود. عموی وی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی وزیر کشور سابق و نخست وزیر موقت بوده و در شماری از نهادهای مهم از جمله  شورای انقلاب، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان عضویت داشته است. برادر وی نیز داماد رهبر عالی ایران است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تیم محمود احمدی نژاد در مذاکرات وین!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.