دولت رئیسی بدنبال برجام دوم!

 

علی ملیحی در گفتگویی با دکتر محمود سریع القلم که در اندیشه پویا منتشر شده، به بررسی ژئوپلیتیک جهان و سیاست خارجی ایران در آستانه قرن جدید  پرداخته است که در ادامه می خوانید؛

آیا جهان در آستانه سده جدید شمسی شاهد آغاز یک تحول عمیق ژئوپلیتیک است؟ آیا بردار قدرت میان کشورهای بزرگ جابه‌جا خواهد شد؟ توازن قوا در مثلث آمریکا، چین و روسیه چگونه دگرگون خواهد شد و در این میان چه فرصت‌ها و تهدیدهایی برای ایران پیشامد خواهد کرد؟ گفت‌وگوی‌مان با دکتر محمود سریع‌القلم، استاد علوم سیاسی، درست در روزهایی انجام شد که بحران اوکراین به اوج خود رسیده بود و مذاکرات احیای برجام نیز در ایستگاه پایانی خود قرار داشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بهشتی، دکترای روابط بین‌المللش را از دانشگاه کالیفرانیای جنوبی گرفته و با کتاب‌هایی همچون عقل و توسعه‌یافتگی و ایران، جهانی شدن؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها در میان نخباگن سیاسی به دلیل نگاه محوری‌اش به توسعه شهره است. آقای سریع‌القلم معتقد است مبنای قدرت در جهان امروز همچنان ثروت و مازاد ملی است و ما ایرانیان نیز بدون تولید ثروت و مازاد ملی نمی‌توانیم مدعی ارتقا و اولویت امنیت ملی‌مان باشیم و برای رسیدن به این هدف باید تلقی‌مان از نظم و اقتصاد جهانی را تغییر دهیم.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«سریع‌القلم: دولت رئیسی بدنبال برجام دوم است /روسیه با قدرت هسته ای ایران همراهی ندارد» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.