وقوع زلزله شدید در هرمزگان/ آماده باش اورژانس

محمدحسن نامی   درباره این زلزله گفت: برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز حوالی بندرخمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.  

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، گفت: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.

نامی ادامه داد: در پی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و ... نیز به مناطق متاثر از حادثه اعزام شده‌اند و گزارش بررسی‌های آنان به زودی اعلام خواهد شد.

در همین زمینه بخوانید: قبل، حین و بعد از وقوع زلزله چه کار کنیم؟

۲:۳۷-  مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه تاکنون گزارشی از وقوع خسارات و ارزیابی‌ها اعلام نشده است، به ایسنا گفت: دقایقی پس از این زلزله سه تیم ارزیاب از سوی جمعیت هلال احمر استان هرمزگان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند و بررسی‌های آنان در حال انجام است.

وی به اشاره به اطلاعات جمعیتی در شعاع ١٥ کیلومتری کانون وقوع زلزله نیز گفت: در این محدوده ۲۰۵۱ خانوار و در مجموع ٧٨٦٦نفر ساکن هستند. همچنین تعداد آبادی‌های واقع در محدوده ۱۵ کیلومتری از کانون زلزله نیز در حدود ٩ روستاست که ارزیابی از آنها در حال انجام است.

۲:۴۵-  تصاویری که از این زلزله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از ترک خوردگی دیوار برخی از منازل و ساختمان‌های قدیمی است.

تصاویری که از خسارات زلزله در فضای مجازی منتشر شده است

ثبت ۸ پس لرزه تاکنون

۲:۵۰-  درپی این زلزله تا ساعت ۲:۴۰ بامداد امروز و برابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دست‌کم پنج پس لرزه دیگر نیز این مناطق را لرزانده است که بزرگ‌ترین آنها ۴.۷ ریشتر شدت داشته است.

۳:۰۰ -  تا ساعت سه بامداد امروز، تعداد پس‌لرزه‌های ثبت شده به ۸ مورد رسید.

آماده باش اورژانس و تشکیل اتاق بحران در بندرعباس

۳:۳۰ -   مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا  از آماده‌باش اورژانس در پی وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان و همچنین تشکیل اتاق بحران در بندرعباس خبرداد و گفت: بر اساس گزارش‌ها این زمین‌لرزه تاکنون چند پس‌لرزه نیز داشته است. تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز از همان دقایف نخست به محل وقوع زمین لرزه اعزام شدند و سایر نیروهای اورژانس و مراکز درمانی نیز در آماده‌باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون به استان‌های همجوار اعلام آماده باش نشده است، گفت: اما اتاق بحران بندرعباس فعال شده و احتمالا در تهران نیز به منظور رصد و مدیریت عملیات اتاق بحران فعال شود.

خالدی درباره آمار منتشرشده از شمار فوتی‌ها در این حادثه نیز گفت: این آمارها را تایید نمی‌کنیم و ما تا به حال آماری از خسارت‌های جانی و مالی احتمالی نداریم و نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.