شکاف درآمدی بزرگ بین فقیر و غنی در ایران

این در حالیست که سهم دهک اول به عنوان فقیر ترین دهک جامعه از هزینه کل تنها کمی بیشتر از ۲ درصد است. همچنین دهک نهم و دهم روی یکدیگر حدود ۴۷ درصد هزینه کل کشور را انجام داده اند، به بیان ساده تر بیست درصد ثروتمند ایران نزدیک به نیمی ار مخارج کل را در اختیار دارند.

اکوایران در این باره  نوشت: آمارها نشان می‌دهد از نظر درآمد و هزینه، دهک دهم با سایر دهک ها فاصله قابل توجهی دارد، به عنوان مثال دهک پنج که به عنوان یک دهک میانی از نظر درآمدی به حساب می آید، سهمی معادل ۶.۸ درصد از هزینه کل کشور در سال گذشته داشته است. می توان گفت که سهم دهک های یک تا نهم از هزینه کل به نسبت مشخص و منطقی نسبت به دهک قبلی بیشتر شده، اما به یکباره سهم دهک دهم نسبت به دهک نهم جهش بژقابل توجهی داشته است. این امر نشان دهده شکاف درآمدی در ایران بین یک اقلیت جمعیتی و اکثریت است.

البته بررسی روندها نشان می دهد طی سال گذشته کمی این شکاف بهبود یافته و سهم دهک دهم کمتر شده است، در این گزارش به بررسی روند سهم دهک دهم (به عنوان دهک ثروتمند)، دهک نخست (دهک فقیر) و دهک پنجم (دهک میانی) از هزینه کل و همچنین بیست درصد فقیر و غنی از این شاخص در دهه گذشته پرداخته شده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «شکاف درآمدی فقیر و غنی در ایران + نمودار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.