کنایه یک امام جمعه به اروپا و غرب در مواجهه با زلزله ترکیه و سوریه

سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل با اشاره به زلزله اخیر در ترکیه و سوریه و تبیین رفتار اروپا و غرب در مواجهه با زلزله در این دو کشور اظهار داشت: حادثه زلزله در سوریه و ترکیه فاجعه بسیار بزرگی است و خانواده‌ها زیر آوار هستند و از شدت فاجعه متاسفانه امدادگران قادر به نجات محبوسین زیر آوار نیستند.

وی افزود: از دولت محترم تشکر می‌کنیم که هواپیماهای کمک رسانی ایرانی در اولین فرصت در ترکیه و سوریه بر زمین نشست و صندوق های امدادرسانی در شهرها نصب شد و شایسته است ملت بزرگ ما مثل همیشه با مساعدت خود در تقلیل آلام زلزله زدگان سهیم باشند.

ادامه حملات تند به اردوغان بعد از زلزله ترکیه

امام جمعه اردبیل ادامه داد: ایران با اینکه خود در محاصره است ولی سخاوتمندانه سفره خود را برای گرفتاران در این گونه حوادث باز می‌کند و همچنان که آن زمان که مرز آذربایجان باز بود و ایران سفره خود را باز کرده بود به خاطر پایین بودن قیمت در ایران، روزانه سه هزار آذری به ایران می آمدند و مایحتاج خود را می خریدند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه هر از چند گاهی در دنیا اتفاقاتی می‌افتد که مایه شرمساری بزرگ برای بشریت معاصر و ذلت و خواری برای جامعه به اصطلاح جهانی است، خاطرنشان کرد: در زلزله اخیر ترکیه و سوریه کشورهای اروپایی بارها تصریح کردند که مساعدت زیادی به ترکیه می فرستیم اما یکی از آنها درباره سوریه حرف نزد و عملاً گفتند که ما نمی توانیم "قانون قیصر" آمریکا را که بر سوریه تحمیل شده نقض کنیم.

رفتار برخی از کشورها در مواجهه با زلزله ترکیه و سوریه تبعیض‌آمیز است

وی ادامه داد: هر کشوری با آنها همراه است، ملت آن کشور انسان هستند و اگر همراه نیست ملت آن کشور بشر نیستند؛ پس حقوق بشر هم ندارد و قانون قیصر آمریکا ملت سوریه را کاملاً بیچاره کرده است.

امام جمعه اردبیل افزود: قانون قیصر، یک تحریم وحشتناک است و برداشتن آن فقط یک شرط دارد و آن عادی سازی روابط با اسرائیل است و قانون قیصر را اگر خلاصه کنید دو کلمه "تجویع و ترکیع" می شود یعنی آن قدر ۲۵ میلیون ملت سوریه را گرسنه نگه می‌داریم که در برابر ما رکوع بکنند؛ "یا رکوع یا مرگ یک ملت" .

عاملی با ابراز تاسف از رفتار برخی از کشورهای عربی در رابطه با زلزله اخیر در سوریه تصریح کرد: جای تاسف است بعضی کشورهای عربی که از آمریکا حساب می برند پل مساعدت هوایی بین کشور خودشان و دمشق درست نکردند و ظاهراً دستگاه روحانیت و افتاء آنها مساعدت به ملت سوریه را به خاطر وجود بشار اسد حرام می داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در حادثه زلزله ۶۰ کشور به ترکیه کمک فرستادند و ما از آن خوشحالیم و ۶۱ هزار امدادگر از ۶۰ کشور به ترکیه سرازیر شدند و ما از آن خوشحالیم و تمام راه‌های منتهی به منطقه زلزله زده در ترکیه با کامیون‌های امداد رسانی مسدود شد و کمک رسانی با هلیکوپتر صورت می‌گیرد و ما از آن خوشحالیم و می گوییم خدایا زیادش کن اما هزار یکم این مساعدت در سوریه وجود ندارد.

 

انسانیت در غرب مرده است

امام جمعه اردبیل گفت: انسانیت در غرب مرده و بشریت وجه المصالحه شده و انسان ها درجه بندی شده اند تعفن بالاتر از این نمی‌شود که مجله هتاک فرانسوی یعنی شارلی ابدو با کشیدن کاریکاتور برای زلزله زده‌ها دل خود را خنک کرد و این مجله ناپاک زیر عکس زلزله نوشته احتیاجی به فرستادن تانک‌ها نیست یعنی زلزله کار ما را آسان کرده است.

خطیب جمعه اردبیل گفت: حالا فهمیدیم که کاریکاتور کشیدن و اهانت این مجله به رسول خداوند و مقام معظم رهبری برای آن دو بزرگوار نقص نبود و در این حادثه پرده از چهره حقیقی آنها کنار رفت و عمق کینه آنها به هر آنچه که به اسلام و مسلمانان هاست معلوم گشت.

رفتار برخی از کشورها در مواجهه با زلزله ترکیه و سوریه تبعیض‌آمیز است

برادری ما ملت جمهوری آذربایجان ناگسستنی است

وی در بخش های دیگر از خطبه‌ها ضمن قدردانی از ملت جمهوری آذربایجان اظهار داشت: از اهالی مکرّم کشور آذربایجان یک تشکر ویژه دارم و خدا می داند که آنها این هفته چقدر با من تماس گرفتند و پیامشان یک کلمه بود که به ملت ایران بگویید مبادا مبادا اهانت هایی را که اخیراً در آذربایجان صورت گرفت، به حساب ملت آذربایجان بگذارند.

آیت الله عاملی ادامه داد: اهانت گران افراد خاصی هستند مبادا ملت آذربایجان را در کنار آنها بگذارید شان ملت آذربایجان خیلی بالاتر از این است که به اولاد حضرت زهرا(س) اهانت نمایند آنها اظهار داشتند ما از همه ماجرا خبر داریم و می‌دانیم ریشه این اهانت ها و اقدامات ایران ستیزی از کجاست.

عاملی گفت: به ملت آذربایجان عرض می‌کنم اخوت ما و شما با هیچ قیچی قابل بریدن نیست و وحدت ما و شما با تلاش هیچ بیگانه ای قابل زوال نیست و ما در طول تاریخ با شما بودیم و خواهیم بود ما با اشغالگران نبودیم و هیچ وقت با آنها همراه نخواهیم بود ما یک عمر است که از تمامیت ارضی شما در مجامع بین‌المللی دفاع کرده ایم و دفاع خواهیم کرد و به ایران ستیزان بگویید فقط یک مورد پیدا کنید که در طول جنگ قره باغ ایران به نفع تمامیت ارضی آذربایجان رای نداده باشد.

وی افزود: البته و صد البته ما به هیچ چیز احتیاج نداریم و ایران کشور بسیار بزرگی است و بنابراین آنچه انجام می‌دهیم وظیفه دینی و انسانی و اداء حق همسایگی است.

 

دعوت از مردم برای ۲۲ بهمن

آیت الله عاملی در ادامه ضمن گرامی داشت سالروز حماسه ۲۲ بهمن و دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی این روز خاطرنشان کرد: امسال ۲۲ بهمن با سال‌های گذشته خیلی فرق دارد دشمن از روی جهالت طمع پیدا کرده و به توهم افتاده است و ما باید در ۲۲ بهمن به آنها ثابت کنیم که باز هم ملت ایران را نشناختید.

وی ادامه داد: ۲۲ بهمن همیشه شاخصه اقتدار نظام ، مردمی بودن نظام و وحدت ملت و امنیت نظام خواهد بود. ۲۲ بهمن نمایش عظیم قدرت ملت و انقلاب و نماد و مظهر اقتدار ملی و مظهر حضور مردمی ، مظهر استقامت و مظهر عزم و اراده بلند ملت ما و روز یاس دشمن و روز پنبه شدن تلاش عظیم و هزینه سنگین دشمن است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: اتفاقات اخیر برای خواندن ذائقه ما بود. ما ذائقه خود را در ۲۲ بهمن نشان خواهیم داد. هدف از تحریم و سایر فشارهای بین المللی این است که اولاً اراده مردم شکسته شود مردم خسته شوند و صحنه را خالی کنند ثانیاً مسئولین سست شده و از اصول تنازل کنند هر وقت این دو عنصر قوی‌تر شده آنها عقب نشینی کرده‌اند.

وی در خاتمه گفت: در روزهای اخیر هر روز اسرائیل ایران را تهدید به حمله می‌کند و این تهدیدات همه با دستور آمریکاست و ما جواب این تهدیدات را در ۲۲ بهمن خواهیم داد و با مقاومت و حضور ملت ما فشار حداکثری آمریکا به تعبیر مقام معظم رهبری به روسیاهی حداکثری آمریکا منتهی خواهد شد.

رفتار برخی از کشورها در مواجهه با زلزله ترکیه و سوریه تبعیض‌آمیز است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.