لاوروف: هنوز پیشنهاد صلحی دریافت نکرده ایم

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو به دنبال شنیدن پیشهادات کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای پایان یافتن درگیری‌های اوکراین است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «سیریل رامافوسا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرده که اوکراین و روسیه هر دو آمادگی خود را برای میزبانی از هیئت صلح سران آفریقایی ابراز داشته‌اند. 

لاوروف که این سخنان را در جریان میزبانی از «سرگی آلینیک» همتای بلاروسی خود مطرح می‌کرد، گفت: «ما به دوستان آمریکای لاتین و آفریقایی پاسخ داده‌ایم که ما آماده در نظر گرفتن هرگونه پیشنهاداتی است که بر اساس  خواسته‌ای واقعی در راستای مشارکت در ثبات نظم جهانی است».

وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو هنوز هیچ چیزی از کشورهای آفریقایی یا برزیل دریافت نکرده است. 

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سه‌شنبه اعلام کرد رؤسا‌ی‌جمهور روسیه و اوکراین موافقتشان را برای دیدار با هیأتی از رهبران آفریقایی جهت رایزنی درباره راه‌های پایان دادن به جنگ اعلام کردند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین تایید کرد رامافوزا و زلنسکی ۱۳ مه با یکدیگر گفت‌وگو کردند و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به همتای اوکراینی گفت قصد دارد با ماموریتی از سوی چند کشور آفریقایی به کی‌یف سفر کند. 

نیکیفوروف همچنین گفت که زلنسکی از این هیأت دعوت خواهد کرد به اجرای «فرمول صلح» اوکراین بپیوندند. 

«زِین دانگور» مدیرکل دپارتمان روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی گفته یک ماموریت آفریقایی قرار است اوایل ژوئن (اواسط خرداد) برای گفت‌وگو درباره راه‌های حل‌وفصل بحران اوکراین به مسکو و کی‌یف سفر کند. 

وزیر خارجه روسیه هم در واکنش به خبرها درباره طرح صلح آفریقا گفت مسکو آماده بررسی پیشنهادات کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای حل‌وفصل بحران اوکراین است. لاوروف با این حال افزود: اما تاکنون برخلاف چینی‌ها، اسنادی در این زمینه از سوی برزیلی‌ها و آفریقایی‌ها ندیده‌ایم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.