ادعای بورل درباره خطر روسیه درپی شورش واگنر/پوتین دیگر کدخدا نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه واکنش‌های غرب به شورش مسلحانه گروه شبه نظامی واگنر تلاش کرد که از این شورش به عنوان ابزاری برای بی ثبات نشان دادن روسیه استفاده کرده و در همین راستا ادعا کند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اقتدار خود را از دست داده است.

جوسپ بورل روز پنجشنبه در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران مدعی شد: همه‌چیز (درباره شورش واگنر) مبهم است. اینکه چه اتفاقی افتاد و چه کسی پشت پرده این آشوب و شورش نظامی بود.

وی افزود که در پی حادثه هفته پیش، تعدادی فرمانده روس دستگیر شد و «به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری روسیه تهاجمی‌تر شده است.» وی بر همین اساس ادعا کرد: پوتین ضعیف‌تر خطر بزرگ‌تری محسوب می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه مدعی شد شورش واگنر نشان داد که "پوتین دیگر کدخدا نیست". وی با طرح این ادعا که «روسیه‌ای که ثبات نداشته باشد، خطرناک است» افزود: تا امروز ما به روسیه بعنوان یک تهدید نگاه می‌کردیم اما از این به بعد و باتوجه به بی‌ثباتی داخلی در روسیه، ما باید به این کشور به‌چشم یک خطر نگاه کنیم.

بورل بر همین اساس عنوان کرد که اتحادیه اروپا فارغ از ماجرای واگنر به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، شورش مسلحانه گروه واگنر که به تعبیر ناظران سیاسی، کشورهای غربی در زمینه سازی آن نقش داشتند به سوژه داغ رسانه‌های جریان اصلی غرب تبدیل شده است.

روز جمعه گروه شبه نظامی واگنر به فرماندهی یوگنی پریگوژین مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند. وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد. همان روز وی با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود در توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات و میانجیگری رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور عقب نشینی به سمت اردوگاه‌هایشان را داد.

کشورهای غربی اگرچه ادعا می‌کنند که در این رویداد دخالت نداشتند، اما بر اساس گزارش‌ها از برنامه‌ریزی این گروه شبه‌نظامی برای اقدام علیه دولت مرکزی مسکو مطلع بوده‌اند. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز یکشنبه به نقل از منابعی گزارش داد که چند روز قبل از شورش مسلحانه واگنر، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به شدت به این آگاهی رسیده بودند که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای یک اقدام بزرگ علیه دولت روسیه است. با این حال آمریکا تصمیم گرفت مسکو را از آن مطلع نکند.

ناظران سیاسی معتقدند که شورش واگنر، کور سوی امیدی را در میان برخی از کشورهای اروپایی که با وجود وضع تحریم‌های سنگین تجاری علیه روسیه به اهداف خود نرسیدند، ایجاد کرده که از پس‌لرزه این تحول به نفع جبهه اوکراین استفاده کنند.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی روز دوشنبه در نشست ماهانه وزرای امور خارجه اتحادیه، با تخصیص ۳.۵ میلیارد یورو کمک تسلیحاتی بیشتر به اوکراین موافقت کردند. جوسپ بورل همان روز در نشست خبری مدعی تضعیف قدرت سیاسی و نظامی دولت روسیه شد و درباره خطر ناشی از بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، به عنوان یک قدرت هسته‌ای هشدار داد.

وی با بیان این ادعا که روسیه به عنوان یک قدرت جهانی، تهدیدی برای همسایگانش محسوب می‌شود، تصریح کرد: اما این کشور اکنون به‌دلیل بی‌ثباتی سیاسی به یک قدرت هسته‌ای خطرناک تبدیل شده است.

بورل با بیان اینکه ماجرای واگنر دیدگاه اتحادیه اروپا را نسبت به روسیه تغییر داده است، گفت: ما باید تبعات این رویداد را بررسی کنیم و سناریوهای احتمالی را مورد توجه قرار دهیم.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.