چین: واشنگتن باید عذرخواهی کند

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز تصریح کرد: زندان گوانتانامو نمونه‌ای کوچک از حقوق بشر آمریکا است؛ لذا واشنگتن باید عذرخواهی کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی جی تی اِن، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجنشنبه در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره زندان گوانتانامو و مسئولیت‌ های آمریکا در این خصوص تصریح کرد: زندان گوانتانامو تنها نمونه ای کوچک از حقوق بشر آمریکا در خارج از این کشور است.

به گزارش این رسانه، در این گزارش که در اوایل ماه جاری منتشر شد، آمده بود که زندانیان آنجا همچنان در معرض رفتارهای غیرانسانی قرار دارند. این بیانیه از دولت ایالات متحده خواست تا مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته، عذرخواهی کرده، کمک کند و به قربانیان نیز غرامت بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این ارتباط ادامه داد که در ۲۰ سال گذشته، بازداشتگاه گوانتانامو بارها به دلیل سوء استفاده از آن هدف افشاگری واقع و باعث خشم شدید جامعه بین المللی شده است.

این دیپلمات چینی در ادامه اضافه کرد که آمریکا به بهانه جنگ با تروریسم، «مراکز سیاه»ی را در حداقل ۵۴ کشور و منطقه مستقر کرده و افراد مظنون به عضویت در گروه‌های تروریستی به طور محرمانه در بازداشت بوده و شکنجه شده‌ اند.

«مائو نینگ» در ادامه افزود که ایالات متحده بارها وعده داده که زندان گوانتانامو را تعطیل کند؛ اما تا به امروز ده‌ها نفر هنوز در بازداشت هستند که از میان آنها فقط چند نفر متهم یا محکوم شده‌ اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.