دبیرکل ناتو در سِمَت خود ابقا شد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امروز سه‌شنبه (چهارم ژوئیه) تصمیم گرفت قرارداد «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این سازمان را یک سال دیگر تمدید کند. 

به نوشته رویترز، ناتو ترجیح داد به جای تلاش برای توافق بر سر جانشین استولتنبرگ، او را به عنوان یک رهبر باتجربه در حالی که جنگ اوکراین ادامه دارد، حفظ کند. 

استولتنبرگ ۶۴ ساله که نخست‌وزیری نروژ را در کارنامه دارد، از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بوده و دوره تصدی وی پیش از این سه بار تمدید شده بود. او در توییتی اعلام کرد مفتخر است که دوره ریاستش بر ناتو تا اول اکتبر ۲۰۲۴ تمدید شد. 

استولتنبرگ افزود: پیوند فراآتلانتیکی بین اروپا و آمریکای شمالی آزادی و امنیت ما را نزدیک به ۷۵ سال است که تضمین کرده و در دنیای خطرناک‌تر اتحاد ما از همیشه بااهمیت‌تر است. 

عکسی عجیب از رمضان قدیروف / رهبر چچن در حال مرگ است؟

پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی شده بود مبنی بر این که به دلیل عدم اجماع اعضای این سازمان در خصوص جانشین استولتنبرگ، دوران ریاست وی تمدید خواهد شد. دبیرکل ناتو معمولاً‌ با اتفاق‌نظر ۳۱ عضو این ائتلاف و برای یک دوره چهار ساله منصوب می‌شود.

سازمان ناتو، یک پیمان نظامی است که چهارم آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) در پایتخت آمریکا تأسیس شد. هر چند هدف این سازمان در زمان تأسیس، «دفاع جمعی» عنوان شده اما پس از سیاست‌های تهاجمی این سازمان و دخالت‌های مکرر در امور دیگر کشورها، برخی از تحلیلگران، جنگ فعلی روسیه و اوکراین را یکی از نتایج فاجع‌بار رویکرد تهاجمی این سازمان در قبال روسیه می‌دانند. 

این سازمان اکنون ۳۱ عضو دارد و مهمترین بند تشکیل این پیمان، مادهٔ پنج آن است که اعضا توافق کرده‌اند حمله نظامی به یک یا چند کشور عضو را حمله به همه اعضا تلقی کنند و به مقابله بپردازند.

اوکراین خواستار الحاق به این سازمان است اما استولتنبرگ اخیراً گفت تا زمانی که جنگ در این کشور در جریان است، کی‌یف عضو ناتو نخواهد شد. با این حال، کشورهای عضو ناتو به رهبری آمریکا، از آغاز درگیری‌ها در اوکراین از هیچ تلاشی برای جنگ نیابتی با روسیه فروگذار نکرده‌اند. 

مسکو مکررا به ناتو درباره ادامه تحویل تسلیحات کشنده به اوکراین و عواقب آن هشدار داده و گفته، این روند نه فقط خطر تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو را به همراه دارد بلکه می‌تواند کل جهان را به دلیل احتمال منتقل شدن این تسلیحات به گروه‌های تروریست، شورشی و جنایتکار در اروپا، غرب آسیا و آفریقا، بی‌ثبات کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.