در محرم سال گذشته 81 درصد جوانان لباس سیاه بر تن کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید مطابق واقعیات فرهنگی با نسل جوان و نوجوان ارتباط بگیریم. البته این بدان معنا نیست که نسل نوجوان و جوان از ارزش‌های دینی فاصله گرفته‌اند بلکه نظرسنجی سال گذشته نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۱ درصد مردم ایران در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) لباس مشکی بر تن داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی ۲۲ تیرماه در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری که با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و ارتباط تلفنی با نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد با گرامیداشت روز مباهله و سالروز نزول آیات سوره مبارکه انسان در شأن مرتبه اهل‌بیت(ع) و با اشاره به اینکه در دو سده اخیر نزاع فرهنگی در رأس مقابله با غرب قرار داشته است، اظهار کرد: اگرچه در ساحت‌های نظامی، اقتصادی و ... نیز تعارضاتی وجود دارد اما اصل درگیری‌ها ناظر بر نزاع فرهنگی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین مقاومت فرهنگی در برابر استیلای فرهنگی غرب بوده است، ادامه داد: تمامی اندیشمندان از نسل اول جریان روشنفکری تا نسل‌های بعدی، علت عقب‌ماندگی‌های جامعه ایرانی را مسئله عفاف و حجاب دانسته‌اند.

اسماعیلی با تصریح اینکه برخی‌ها ناآگاهانه و تعمدانه القا می‌کنند که سطح اعتقادی و فرهنگی مردم در دوران انقلاب‌ اسلامی نزول یافته است، گفت: این یک اتهام بزرگ است و حتی داده‌های علمی نیز گویای آن است که انقلاب‌ اسلامی جامعه ایرانی را عفیف‌تر و مومن‌تر و منسجم‌تر ساخته است و جامعه با ایمان و قدرت و صلابت دینی بیشتر در مقایسه با ۵۰ سال گذشته به پیش می‌رود و این یک ادعای علمی تجربه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز ما با یک تهاجم فرهنگی گسترده روبرو هستیم و مردم ایران پرچمدار مقاومت فرهنگی هستند. امروز جمهوری اسلامی درخشش و ارزش و اعتبار کارهایش در چشم مردم دنیا نمایان‌تر از مردم خودش است. امروز انقلاب اسلامی خط مقدم مقاومت و ایستادگی در برابر دنیای غرب افول آمریکا و تمدن مغرب‌زمین را فریاد می‌زند.

اسماعیلی با اشاره به مدیریت حکیمانه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ایشان در تمامی موضوعات با قدرت اشراف دارند و در حوزه فرهنگی این میزان اشراف ایشان برای هر اهل فن غیر قابل تصور است. این موضوع مشخص می‌کند که ما متولیان فرهنگی چه مقتدایی داریم و چه تکالیفی متوجه ماست که عمل نکرده‌ایم. باید به‌ عنوان مسئولان فرهنگی از خودمان بپرسیم که مثلا چقدر به حوزه کتاب یا آثار سینمایی و ... اشراف داریم.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند به‌کارگیری عناصر جدید در حوزه مدیریت فرهنگی هستیم، گفت: مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با مبلغان فرمودند که باید در دوران پسااینترنت و هوش مصنوعی برنامه داشته باشیم؛ باید ببینیم مصرف فرهنگی جامعه بیشتر شامل کدام صنایع فرهنگی است و بر طبق آن، برنامه‌ریزی کنیم. امروز ۳۴ میلیون کاربر در بازی‌های رایانه‌ای فعالند که چهار میلیون آنها حرفه‌ای هستند یعنی در طول هفته ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.

اسماعیلی افزود: باید مطابق واقعیات فرهنگی با نسل جوان و نوجوان ارتباط بگیریم؛ البته این بدان معنا نیست که نسل نوجوان و جوان از ارزش‌های دینی فاصله گرفته‌اند بلکه نظرسنجی سال گذشته نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۱ درصد مردم ایران در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) لباس مشکی بر تن می‌کنند. همچنین بیش از ۶۰ درصد مردم زیارت عاشورا قرائت کردند و نمونه اخیر این موضوع، جشن‌های غدیر در خیابان‌های کشور و راهپیمایی ۱۰ کیلومتری در تهران بود که جمعیت میلیونی را به صحنه آورد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مبحث ایمان و امید از سوی رهبری با نگاه به نسل جوان و نوجوان مطرح می‌شود، گفت: در مدیریت فرهنگی باید این اقتضائات را در نظر بگیریم و شیوه نوی حکمرانی را مد نظر قرار بدهیم.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت به دنبال تصدی‌گری نیست بلکه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری را در دستور کار قرار دارد، گفت: کار متعلق به جبهه انقلاب است و نباید برای هر چیزی بودجه دولتی داشته باشیم. در حوزه نظارت کار سختی داریم زیرا با نگاه دولت‌های قبلی، شبکه‌هایی خارج از اراده حکمرانی شکل گرفته که تغییراتی را در زیست‌بوم فرهنگی کشور ایجاد کرده‌اند و دولت موظف است با تصدی‌گری مردم این زیست‌بوم، ریل‌گذاری و ساختار را تغییر دهد.

وی مسجدمحوری در فعالیت‌های فرهنگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه مسجد سنگر انقلاب است، توضیح داد: کار مهم مرحوم آیت‌الله بروجردی این بود که زیرساخت شبکه دینداری را در جامعه پهن کرد و روحانیت و شبکه مساجد تقویت شدند تا روزی که امام خمینی  (ره) پرچم انقلاب را بلند کردند، این شبکه کمک کرد تا انقلاب پیش برود.

اسماعیلی با ابراز خرسندی از وجود مصلی زیبای شهرکرد، بیان کرد: کتابخانه و سالن اجتماعات در این مجموعه دیده شده و جا دارد تمرکز فعالیت‌های فرهنگی و دینی شهر و استان در این مکان عظیم که زیرساخت زیست دینی دارد، رقم بخورد. 

وی با اعلام این خبر که سند موسیقی از سوی کارشناسان در دست تدوین است، افزود: این سند ماه آینده در شورای هنر کشور تصویب خواهد شد و با تصویب در شورای عالی، برای نخستین بار سند موسیقی کشور را مبتنی بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب داشته باشیم.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه حوزه موسیقی باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد، گفت: ما شرعاً مجاز نیستیم که ریالی به جریان‌هایی که با انقلاب زاویه دارند کمک کنیم بلکه به کسانی کمک می‌کنیم که در مسیر انقلاب هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دشمن در سال گذشته تلاش داشت تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را خفه کند، اضافه کرد: فتنه‌گران و معاندان، جریان هنری و رویدادها را تحریم نمی‌کردند بلکه تهدید می‌کردند و لذا با جریان تروریسم فرهنگی مواجه بودیم اما در چنین شرایطی جشنواره‌های فجر را با شکوه و عظمت برگزار کردیم و یک مورد ناهنجاری اخلاقی در جریان آن رخ نداد.

اسماعیلی با بیان اینکه هیچگاه از اعتراض جبهه انقلاب نمی‌رنجم و آنان صاحبان انقلاب هستند، افزود: ما بنای نوین فرهنگی کشور را مبتنی بر آرمان‌های اصیل انقلاب‌ اسلامی مجدداً بنا می‌نهیم اما در کنار این هدف، نمی‌توان جریان‌ها را متوقف کرد تا بنای جدید را در پیش گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه چهارمحال‌وبختیاری ریشه‌های اصیل ایرانی اسلامی را حفظ کرده است، توضیح داد: مردم این خطه انسان‌هایی غیور، دردمند و ایمانی هستند که در همه نهضت‌های بزرگ ایران پیشتاز بوده‌اند و شایسته تکریم و تحسین هستند.

اسماعیلی افزود: با پیگیری مسئولان استان، یک مناسبت انقلابی یعنی روز بیعت مردم چهارمحال‌وبختیاری با امام راحل(ره) در ۲۰ بهمن با عنوان روز چهارمحال و بختیاری انتخاب و تصویب شده و یک هویت انقلابی به استان داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: توقع اینکه شورای فرهنگ عمومی بودجه‌ای خاص و جدا از سایر دستگاه‌ها داشته باشد، نباید داشته باشیم، تمامی مسئولان ارشد و دستگاه‌های فرهنگی استان در شورای فرهنگ عمومی عضو هستند اما برای اجرای مهندسی فرهنگی بودجه‌ای دیده شده که در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.