درخواست ترکیه از پناهندگان سوری برای بازگشت به کشورشان

دولت ترکیه خواستار ثبت نام پناهندگان سوری ساکن این کشور تا روز ۲۴ سپتامبر۲۰۲۳(۲ مهر ماه ۱۴۰۲) برای بازگشت به موطن خود شد.

اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای، با دعوت از همه اتباع سوری ساکن در شهر استانبول برای ثبت نام در طرح بازگشت به موطن خود، اعلام کرد: اتباع سوریه که در خارج از استانبول ثبت نام کرده اما در حال حاضر در محدوده حمایت موقت این شهر اقامت دارند، باید تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به استان‌هایی که در آن اجازه اقامت دریافت کرده‌اند، بازگردند.

پسر رئیس‌جمهور کلمبیا بازداشت شد/اتهام چه بود؟

وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کرد: آن دسته از اتباع سوریه که در جریان زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳(۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) تحت حفاظت موقت قرار گرفته و از استان‌های زلزله زده به استانبول مهاجرت کرده اند، تا اطلاع ثانوی اجازه اقامت در ترکیه را دارند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه چند روز پس از انتخابات اخیر این کشور اعلام کرد که دولت وی در حال تهیه و اجرای برنامه‌ای برای بازگرداندن یک میلیون نفر از پناهجویان سوریه به موطن خود است.

وی وعده داد که با اجرای این طرح، در یک دوره دو ساله، علاوه بر بازگرداندن پناهندگان سوری به کشور خود، از ورود موج جدید پناهندگان غیرقانونی به ترکیه هم جلوگیری خواهد کرد.

رییس جمهور ترکیه چند روز پیش نیز از بازگشت بیش از ۶۰۰ هزار پناهنده سوری به کشور خود خبر داد و اعلام کرد: این افراد که در حال استرداد به کشور خود هستند، در خانه‌های ساخته شده توسط ترکیه در شمال سوریه مستقر و ساکن می شوند.

رئیس جمهور ترکیه این اظهارات را در حالی عنوان کرده که به اعتقاد ناظران و محافل سوری، آنکارا با اسکان و استقرار آوارگان در شمال سوریه، هدف تغییر جغرافیا و بافت جمعیتی را دنبال می‌کند.

سال گذشته، پارلمان سوریه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که «ترکیه با اشغالگری خود در شمال سوریه قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و واقعیت تازه‌ای ایجاد کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید کند».

رییس جمهور ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود که کشورش در حال برداشتن گام دیگری است که بر اساس آن، با ساخت خانه‌هایی با مشارکت کشور قطر، یک میلیون آواره جنگی سوریه را در کشور خود اسکان دهد.

وزیر امور خارجه سابق ترکیه حدود دو ماه پیش و پیش از کنار رفتن از سمت خود، شمار پناهندگان سوری حاضر در ترکیه را حدود ۳.۷ میلیون نفر اعلام و بیان کرد که این آمار از سوی سازمان ملل نیز تایید شده است.

موضوع پناهندگان سوری به خصوص در ایام انتخابات و بروز مشکلات حاد اقتصادی در ترکیه به مساله روز این کشور تبدیل شد و همه مقامات دولتی و به خصوص نامزدهای انتخابات بر لزوم اخراج پناهندگان سوری به نظر واحد رسیدند.

به نظر می رسد که دولت ترکیه که هم اکنون گام‌های جدی را برای تامین نظر اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات الحاق به این اتحادیه برداشته، در نظر دارد ایده اخراج پناهندگان سوری را عملی کند.

به گزارش ایرنا، با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳.۵ میلیون نفری این کشور آواره شدند که از این میان ۶.۵ میلیون به خارج از سوریه رفته و ۵.۵ میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، هم اکنون شمار زیادی از آوارگان سوری مقیم ترکیه که منابع رسمی تعداد آنها را حدود ۳.۷ میلیون نفر تخمین می زنند، به عنوان کارگر در کارخانه‌ها و دیگر مراکز تولیدی ترکیه فعال هستند و خروج آنها مشکلات زیادی برای صاحبان صنایع این کشور ایجاد خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.