همکاری‌های نظامی؛ محور گفتگوی مقام پنتاگون با دیپلمات چینی

پنتاگون شامگاه چهارشنبه از انجام شدن دیدار کم‌سابقه‌ای بین یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا و یک دیپلمات ارشد در وزارت خارجه چین خبر داد.

طبق بیانیه پنتاگون، «ایلای راتنر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی حوزه هند و اقیانوس آرام با «یانگ تائو» مدیرکل امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه چین دیدار و رایزنی کرد.

تیراندازی در ساختمان سنای آمریکا! / ماجرا چیست؟

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای توضیح داد: «راتنر و یانگ در مورد روابط نظامی ایالات متحده و جمهوری خلق چین و همچنین مسائل امنیتی منطقه گفتگو کردند».

به گفته این وزارتخانه، دستیار وزیر دفاع آمریکا در این نشست همچنین بر تعهد مستمر پنتاگون به حفظ خطوط ارتباطی باز نظامی با ارتش جمهوری خلق چین تأکید کرد.

روز قبل نیز یانگ که به واشنگتن سفر کرده، با «دانیل کریتنبرینک» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام، و همچنین «سارا بران» مدیر ارشد روابط با چین در شورای امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرده بود.

این دیدارها در حالی انجام می‌شود که روز چهارشنبه وزارت خارجه چین با بیان اینکه ارائه تسلیحات توسط آمریکا به تایوان باعث تخریب روابط پکن-واشنگتن می‌شود، از این کشور خواست هرگونه تعامل نظامی با این جزیره را متوقف کند. 

پیش از این نیز وزارت دفاع آمریکا با ادعای عدم تمایل مقامات وزارت دفاع چین برای برقراری تماس با همتایان خود در پنتاگون، از این موضوع ابراز ناخرسندی کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.