منطق عجیب و غریب قیمت خودروهای لوکس بازار ایران!+عکس

در طی این چند سال اخیر، شاهد اتفاقات عجیبی در بازار خودرو ایران بودیم.جابه‌جایی قیمت خودروها و نوسانات شدید در این برهه زمانی، کم دیده نشدند.روزی که در یک مناظره تلویزیونی رشیدی کوچی به میرسلیم درباره قیمت عجیب لندکروز گفت و با 206 مقایسه شد ، حاصل همین منطق قیمت گذاری است

طبیعت یک بازار ضعیف و شکننده این است که پس از گرانی شدیدی که اتفاق می‌افتد، به خصوص بازار کشورمان که به شدت متاثر از نرخ ارز است، خودروها به شکل بی‌منطقی و با فاصله‌ای زیاد از قیمت جهانی، ارزش پیدا می‌کنند.

در کشورمان، نگاهی که به مازراتی و مرسدس‌بنز وجود دارد، با نگاهی که در خارج از کشور به بوگاتی و فراری می‌شود یکسان است و این موضوع، به دلیل همین گرانی‌های بی‌سابقه و همچنین کشیدن دیوار دور بازار خودرو و عدم واردات است.

اگر واردات خودرو در مقیاسی بالا، بدون در نظر گرفتن قوانینی مانند ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و یا ممنوعیت ورود خودروهای لوکس، انجام شود؛دیگر یک مازراتی کواتروپورته مدل ۲۰۱۳ را که در خارج از کشور کسی به آن نگاه نمی‌کند، روی خودروبر جابجا نمی‌کنند تا کیلومتر نیندازد!

اتفاقی عجیبی که در بازار خودرو طی این چند سال اخیر رخ داد، گرانی بیش از حد برخی خودروها بود.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

برای مثال، تویوتا لندکروزر ۲۰۱۳ نسخه GX-R که تا قبل از گرانی شدید، با قیمت ۵۷۰ میلیونی خود، ارزان‌تر از پورشه کاین S مدل ۲۰۱۳ با حداکثر قیمت ۸۸۰ میلیونی بود، اکنون چند میلیارد بالاتر از آن قیمت می‌خورد!

اگر گشتی در سایت‌های فروش خودروی دست دوم در خارج از کشور بزنید، متوجه خواهید شد که پورشه طبیعتا گران‌تر از تویوتا قیمت می‌خورد.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

پورشه کاین با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر، با در نظر گرفتن ضعف‌ها و کاستی‌ها، نزدیک به ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.در صورتی که قیمت لندکروزر GX-R با کارکرد ۷۵ هزار کیلومتر، ۲۵ هزار دلار تعیین می‌شود.

جای غم‌انگیز داستان این است که اگر این قیمت‌ها را تبدیل به تومان کنید، پورشه و لندکروزر، معادل هایما S۷ یا کیا سراتو مونتاژ سایپا خواهند شد!

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

ولوو XC۹۰ هم که قبل از گرانی شدید، نزدیک به ۶۱۰ میلیون تومان قیمت داشت و گران‌تر از لندکروزر بود، اکنون یک تا دو میلیارد و حتی بیشتر، ارزان‌تر از تویوتا است.حدود قیمت جهانی این خودرو، با توجه به کارکرده بودن، نزدیک به ۳۰ هزار دلار است.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

مثال دیگر مربوط سانتافه و سورنتو است.قبل از گرانی شدید، سانتافه با قیمت ۲۵۰ میلیونی خود، گران‌تر از سورنتو ۲۴۰ میلیونی بود.اما اکنون با اختلافی چند صد میلیونی، سورنتو بالاتر قرار می‌گیرد.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

این در حالیست که قیمت جهانی هر دو، در اکثر مواقع هم‌سطح هستند.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

کیا اپتیما و رنو تلیسمان هم مثال‌های دیگری در این زمینه هستند.تلیسمان (مدل ۲۰۱۷) که با حداکثر قیمت ۲۱۰ میلیون تومانی در بازار قبل از گرانی حضور داشت، اکنون ارزان‌تر از اپتیما است.

منطق عجیب قیمت خودروهای «لوکس» بازار ایران!/ عکس

اپتیما قبل از این گرانی، ۲۰۰ میلیون قیمت داشت.این در صورتی است که قیمت جهانی تلیسمان، با کارکرد نزدیک به ۷۰ هزار کیلومتر و قیمت ۲۰ هزار دلاری، گران‌تر از اپتیما معامله می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.