پیشتازی سویه جدید کرونا در این کشورها/جهش جدید چه ویژگی هایی دارد؟

سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام EG.۵ شناسایی شده که هم‌اکنون صدر جدول موارد ابتلا را در بین سایر گونه‌های کووید-۱۹ به خود اختصاص داده است.

به گزارش یورونیوز، طبق جدیدترین برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، EG.۵ عامل حدود ۱۷ درصد موارد جدید کووید-۱۹ در این کشور است، و سویه دیگری به نام XBB.۱.۱۶ نیز با ۱۶ درصد در جایگاه دوم موارد ابتلا قرار دارد.

شاید این گونه به نظر برسد که سویه «ای جی» (EG) دارای ویژگی‌های کاملا جدیدی از ویروس کرونا باشد، اما این گونه نیست. سویه جدید در حقیقت یک انشعاب از سویه نوترکیب XBB از خانواده اومیکرون است و به جای این که همچون سویه اومیکرون، یک جهش بزرگ تکاملی باشد، در حقیقت یک تغییر تدریجی دیگر در ویروس را نشان می‌دهد.

البته دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند که این سویه این بار چه ترفند جدیدی از خود نشان خواهد داد. EG.۵ انشعاب مخصوص به خودش را تحت عنوان EG.۵.۱ دارد که جهش مضاعفی را به پروتئین اسپایک در کروناویروس اضافه می‌کند.

پیشتازی سویه جدید کرونا همزمان با افزایش مبتلایان در این کشورها

مقاومت بیشتر سویه جدید در برابر آنتی‌بادی‌ها

هو، پروفسور میکروبیولوژی و ایمن‌شناسی به سی‌ان‌ان اعلام کرد: «هر دو سویه در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند.»

او گفت که از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.

دکتر اریک توپول، متخصص قلب هم معتقد است که «در مقایسه با سویه‌های سری XBB، اساساً EG.۵ از فرار ایمنی بیشتری برخوردار است که همین مزیتی برای آن به وجود آورده که بتواند در سراسر جهان گسترش یابد.»

به غیر از ایالات متحده، سویه EG.۵ در ایرلند، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و چین به سرعت در حال سرایت است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا آن را به فهرست سویه‌های تحت نظارت خود اضافه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.