اعلام آمادگی لوکانشکو برای گفت‌‌وگو با لهستان

رئیس جمهور بلاروس در اقدامی جهت تنش زدایی با همسایگان خود گفت که آماده گفت‌و‌گوی فوری با لهستان است.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس روز شنبه گفت که آماده است روابط با همسایگان خود از جمله لهستان را بهبود بخشد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» لوکاشنکو اظهار داشت که فعالانه با روسیه و چین همکاری می‌کند. وی در زمینه گفت‌و‌گو با همسایگان گفت: «اما ما نباید غرب با فناوری پیشرفته را فراموش کنیم. آنها نزدیک و همسایگان ما هستند و ما نمی توانیم روابط با آنها را از دست بدهیم. ما برای این کار آماده هستیم، اما با در نظر گرفتن منافع خود.»

توضیح وزارت دفاع روسیه درباره حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات این کشور

رئیس جمهور بلاروس گفت، که این کشور آماده است تا روابط دوستانه‌تری با لهستان داشته باشد.

لوکاشنکو گفت:«ورشو اخیرا از طرف آمریکا وضعیت منطقه را وخیم‌تر کرده است با این حال من به نخست وزیر دستور دادم که با آنها تماس بگیرد. اگر آنها می خواهند، بیایید صحبت کنیم، روابط را درست کنیم.

لهستان نیروهای بیشتری را در مرز با روسیه، از متحدان اصلی بلاروس مستقر کرده است. روابط بلاروس با غرب در دهه‌های اخیر پیچیده بوده و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در این کشور به سرعت رو به وخامت گذاشته است.

روابط با لهستان نیز در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین و بدتر شده است. لهستان بارها نگرانی‌های خود را در مورد گروه  واگنر، که به بلاروس نقل مکان کرد، ابراز کرده است.

«ماتئوش موراویسکی» نخست‌وزیر لهستا، ادعا کرده که فعالیت‌های گروه واگنر نزدیک مرز بی‌تردید گامی به سوی یک حمله  آتی به خاک لهستان است. این در حالی است که  لوکاشنکو این اتهامات را رد کرده است.

وزارت امور خارجه لهستان اخیرا مدعی شد که دو بالگرد بلاروسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند و پس از آن رئیس وزارت دفاع لهستان دستور افزایش تعداد نیروها در مرز با بلاروس را صادر کرد.

همزمان وزارت دفاع بلاروس نیز با رد کردن اتهام‌زنی لهستان درباره نقض حریم هوایی توسط بالگردهای بلاروس، گفت که این ادعاها برای توجیه تجمع نیروها و تجهیزات نظامی لهستان در مرز بلاروس مطرح شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.