توضیحات لاوروف درباره رقم کمک غرب به اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت که کشورهای غربی طی یک سال پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده‌اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در سخنانی گفت که حجم کمک‌های غرب به نظام زلنسکی طی یک سال پس از آغاز عملیات ویژه نظامی به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده که از این مقدار، ۷۵ میلیارد دلار آن مربوط به کمک‌های نظامی می‌شود. 

خنثی سازی حمله پهپادی اوکراین توسط روسیه

وی که این سخنان را در جریان مصاحبه با یک نشریه روسی مطرح می‌کرد گفت که بر اساس آمار سازمان غیردولتی  «Heritage Foundation» تنها آمریکا 113 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است که این حجم از کمک‌های سنگین آمریکا به اوکراین با وجود شرایط سخت اقتصاد جهانی انجام می‌شود. 

از سوی دیگر وی در مصاحبه با مجله «اینترنشنال افرز» تصریح کرد: «در بافت درگیری‌های اوکراین، خطر بزرگتر این است که ایالات متحده و کشورهای ناتو با بردن اوضاع به سمت تنش خطر درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای را بالا می‌برند.»

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم که از این رویداد می‌توان و باید جلوگیری کرد.»

دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد که مسکو مجبور است همواره مخاطرات نظامی و سیاسی این موضوع را به غرب گوشزد کند چرا که معقتد است که جنگ هسته‌ای، برنده‌ای نخواهد داشت. 

او خاطرنشان کرد ۵ قدرت هسته‌ای جهان در بیانیه‌ مشترکی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ تأکید کرده‌اند که جنگ هسته‌ای هرگز نباید آغاز شود.

وی اضافه کرد: «در این زمینه، در مرحله کنونی مهم‌ترین وظیفه برای هر کدام از قدرت‌های هسته‌‌ای پایبند ماندن به این تفاهمات و نشان دادن حداکثر خویشتنداری است.»

اظهارات لاوروف بعد از آن مطرح می‌شود که رسانه‌ها گزارش دادند آمریکا به دو کشور اجازه ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به کی‌یف را داده است. 

یک مقام آمریکایی بامداد جمعه گفت که کاخ سفید با ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ توسط هلند و دانمارک به کی‌یف، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.