وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که آمریکا و اوکراین هفته‌هاست که در پشت صحنه بحث‌های شدیدی درخصوص راهبردها و تاکتیک‌های احیای ضدحمله کی‌یف علیه مسکو دارند.

مقامات نظامی آمریکا از اوکراینی‌ها خواسته‌اند تا به تمرینات مشترکی که در پایگاه‌های متحدان در اروپا دریافت کرده‌ بودند، رجوع کنند و تمرکز خود را بر روی عبور از مواضع دفاعی روسیه و رسیدن به دریای آزوف بگذارند.

کی‌یف طی هفته‌های اخیر اصلاحاتی در این راهبرد انجام داده است اما طرفین همچنان درخصوص اینکه چگونه ورق را در نبرد با روسیه تا پیش از فرارسیدن زمستان برگردانند، اختلاف دارند.

یک مقام آمریکایی عنوان کرد که فرمانده نیروهای مسلح اوکراین به آن‌ها گفته بود: شما شرایط را درک نمی‌کنید. این عملیات ضدشورش نیست.

سخنگوی فرمانده اوکراین به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر پاسخ نداد.

به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا راهبرد خود را براساس میزان تجهیزاتی که در اختیار اوکراین گذاشته، ارائه کرده است. این کشور که طی سال‌ها بیش از ۴۳ میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین داده است، باور دارد که این تجهیزات برای حمله باید کفایت کنند.

یک مقام پیشین آمریکایی در این‌باره گفت: ما کوهی فلزی برای این ضدحمله ساختیم. ما دیگر نمی‌توانیم این کار را تکرار کنیم.

فرماندهان اوکراینی نیز می‌گویند که هنوز زمان ضدحمله آن‌ها تمام نشده و به مقامات آمریکایی اطمینان می‌دهند که پیشرفت‌هایی حاصل خواهد شد.

با این حال اختلافات زیادی در راهبرد کشورها باقی است. آمریکایی‌ها طی هفته‌های اخیر از اوکراینی‌ها خواسته‌اند تا نیروهای خود را در جنوب کشور جمع کرده و از اولین لایه دفاعی روس‌ها عبور کنند.

یک مقام آمریکایی عنوان کرد که آمریکایی‌ها از راهبرد اوکراین در جنگ با روسیه علی‌الخصوص تمرکز زلنسکی بر روی «باخموت» مستاصل شده است.

اوکراینی‌ها علی‌رغم هشدارها و توصیه‌های آمریکایی‌ها مواضع دفاعی در قسمت شرقی زاپوریژیا بنا کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که اوکراینی‌ها با اعزام چندین تیپ به شرق، برای پیش‌روی در جنوب متمرکز نیستند.

اوکراین می‌گوید که تلفات حداقلی برای مبارزه بلندمدت احتمالی ضروری است. آمریکایی از سوی دیگر باور دارند که حملات کوچک اوکراین باعص کاهش سرعت تهاجم شده و به روسیه فرصت‌هایی برای پاسخ‌دهی خواهد داد.

وضعیت کنونی باعث شده تا برخی درخصوص به بن‌بست رسیدن نبرد اوکراین علیه روسیه گمانه زنی کنند اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چندی پیش در این‌باره گفت: مطابق با ارزیابی ما این درگیری در بن‌بست نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.