تقابل عرضه و تقاضا

فراز و نشیب بی‌رمق معاملات/ پیش بینی بازار سهام امروز 12 شهریور

کدخبر: ۵۹۵۷۰۰
اقتصادنیوز: بورس تهران روز شنبه را با تغییر جهت‌های متعدد شاخص‌های اصلی به پایان رساند و ارزش معاملات خرد روز شنبه تا سطح 5 همتی افت کرد. فراز و نشیب بی‌رمق معاملات روز شنبه نشان می‌دهد که گذر از سطح 2 میلیون 200 هزار واحدی شاخص کل فعلاً دور از ذهن است.
فراز و نشیب بی‌رمق معاملات/ پیش بینی بازار سهام امروز 12 شهریور

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. دیروز بازار سهام شاهد تغییر روند‌های پیاپی و بی‌رمق شاخص‌های سهامی بود. شاخص کل بورس تهران در یک ساعت ابتدایی معاملات با 2 تغییر روند تا تراز 2 میلیون 110 هزار واحدی بالا رفت اما پس از آن با ریزش تراز مواجه شد و در 45 دقیقه انتهای معاملات تا سطح کمتر از شروع روز خود ریزش کرد و در نهایت نیز با 960 واحد رشد به نسبت تراز ابتدایی روز بسته شد. شاخص کل هم‌وزن در نیمه ابتدایی معاملات روندی مشابه شاخص کل داشت.این شاخص در نیمه دوم از شرایط بهتری برخوردار بود و بازدهی بهتری را به نسبت شاخص کل بورس تهران به ثبت رساند.

روز شنبه، برخلاف شاخص‌های اصلی بورس تهران که تماماً سبزپوش بودند؛ شاخص‌های اصلی بازار فرابورس ایران سرخ‌پوش بودند. در میان شاخص‌های فرابورسی، شاخص کل فرابورس ایران با 16 صدم درصد ریزش، کمترین افت تراز را داشت و شاخص بازار اول فرابورس ایران با ریزش تراز 36 صدم درصدی ضعیف‌ترین بازدهی را به ثبت رساند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نشان از عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن داشته؛ همچنان در فرابورس ایران شرایط معکوسی دارد.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت مواد و محصولات دارویی با 9 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت تولید محصولات کامپیوتری با 5.8 میلیارد تومان و صنعت حمل و نقل با 5.6 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با  92.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 81  میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 79.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات شنبه بیش‌ترین رشد تراز شاخص صنایع سنگین به صنعت انبوه‌سازی، صنعت فرآورده‌های نفتی و صنعت سیمان تعلق گرفت و بیشترین رشد تراز در بین کل صنایع بورسی نیز به صنعت ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی تعلق داشت. صنعت محصولات چوبی بیشترین ریزش را در بین تغییرات شاخص صنایع روز شنبه داشت و صنایع خودرو و ساخت قطعات و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی بیشترین ریزش را درمیان صنایع سنگین به ثبت رساندند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

معاملات سهامی هفته انتهایی مردادماه، در اوج رکود قرار داشت. هفته قبل نیز با وجود تغییر روند معاملات، تنها از شدت رکود بازار سهام کاسته شد و جو حاکم بر معاملات همچنان رکودی بود. با وجود رشد سطح ارزش معاملات خرد تا سطح 7 همتی در هفته قبل و تثبیت این معیار در دو روز انتهایی هفته اول شهریور ماه بر مدار 6 همتی، معاملات دیروز با افت 11 درصدی این معیار به نسبت روز چهارشنبه و بازگشت به سطح 5 همتی مواجه بود.

جریان پول حقیقی به سهام، در هفته گذشته اندکی نوسانی بود. در این هفته پیش بینی می‌شد روز ابتدایی هفته، مشابه روز چهارشنبه، با ورود اندک پول حقیقی به سهام پایان یابد. با این وجود دیروز شاهد خروج قدرتمند پول حقیقی از سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم. شنبه برآیند جریان پول حقیقی به سهام منفی 517 میلیارد تومان بود و 189 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت خارج شد.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام در روز یکشنبه هفته قبل کاهش یافت و بعد از آن پله پله رشد کرد. تغییرات صفوف بازار بیشتر به صف‌های خرید مربوط است و صفوف فروش بازار پس از کوتاه آمدن از سطح 600 میلیارد تومانی، تغییرات زیادی نداشته است. دیروز ارزش صف‌های خرید با 14 درصد افزایش به 354 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 3.5 درصدی در تراز 382 میلیارد تومانی قرار گرفت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 25 میلیون تومان روز چهار‌شنبه تا 24.3 میلیون تومان افت کرد. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات سه‌شنبه هفته قبل 25.7 میلیون تومان به ثبت رسیده بود و در روز چهارشنبه تا 21.4 میلیون تومان ریزش کرد؛ در معاملات شنبه افزایش قابل توجهی داشت و به 26.3 میلیون تومان رسید. رشد سرانه فروش هر کد حقیقی نشان می‌دهد که معاملات روز شنبه با قدرت بالای فروشنده‌های حقیقی بازار همراه بوده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز شنبه اهمیت بالایی برای تحلیل روند آتی شاخص‌های سهامی داشت. برخی از تحلیل‌گران بر این باور بودند که ورود پول حقیقی در معاملات روز شنبه باعث افزایش ارزش معاملات خرد و شروع روند صعودی شاخص‌های سهامی می‌شوند. برخی نیز معتقد بودند که رکود، همچنان جو حاکم بر معاملات است و تا زمانی که دلار بازار آزاد سقف 50 هزار تومانی را پشت سر نگذارد؛ برآیند جریان پول حقیقی روزانه به سهام از 500 میلیارد تومان فراتر نمی‌رود و ارزش معاملات خرد نیز از سطح 8 همتی بالاتر نمی‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز نیز ارزش معاملات خردی در سطح 5 یا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش ضعیف تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و مخصوصاً شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام که مدتی است پله پله افزایش می‌یابد؛ احتمال کاهش ارزش دارند و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی تا سطح 23 میلیون تومانی کاهش یابد و سرانه فروش نیز اندکی رشد کند. بازدهی شاخص‌های اصلی بورس تهران نیز احتمالاً شرایطی مشابه بازدهی روز گذشته شاخص‌های اصلی فرابورس ایران داشته باشد و شرایط شاخص‌های فرابورس نیز افت بیشتری به نسبت روز گذشته به ثبت برساند.

اینفو بورس11

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید