ادامه اعتراضات به پلیس انگلیس در پی یک قتل

صدها تن از معترضان به قتل «کریس کابا» جوان رنگین‌پوست غیرمسلحی که سال گذشته توسط افسر پلیس انگلیس جان خود را از دست داد، در خیابان‌های پایتخت این کشور تظاهرات اعتراضی برپا کردند.

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی به خیابان‌های لندن سرازیر شده و پس از راهپیمایی در مناطق مرکزی شهر، مقابل مقر پلیس تجمع کردند.

واکنش عجیب واشنگتن به هتک حرمت کتاب های مقدس

آن‌ها درحالی که پلاکارد «عدالت برای کابا» را حمل می‌کردند، پلیس این کشور را تشکیلاتی نژادپرست، خشن و بی‌رحم خواندند که دستش به خون افراد بی‌گناه آغشته است.

در این حرکت اعتراضی، خانواده کریس کابا نیز در سخنانی تاکید داشتند تا زمانی که عدالت برقرار نشود، آرام نخواهند گرفت.

همچنین «مارسیا ریگ» از فعالان مدنی انگلیسی که خواهرش در سال ۲۰۰۸ در بازداشتگاه پلیس جان باخت، پلیس لندن را نهادی خواند که به‌طور سازمان‌یافته‌ای فاسد است. او گفت: آن‌ها با پشتوانه دولت، دروغ می‌گویند و به همین‌خاطر عدالت رنگ باخته است؛ اما این بدین‌معنا نیست که ما تسلیم ‌می‌شویم، بلکه به مبارزه با ظلم ادامه می‌دهیم.

کابا ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) پارسال در جریان تعقیب و گریز پلیس محاصره و با یک گلوله کشته شد. پلیس اعلام کرد که دلایل این جنایت و اینکه آیا این قتل با انگیزه نژادپرستی صورت گرفته است را بررسی می‌کند، اما با گذشت یک سال هنوز نتیجه تحقیقات به پایان نرسیده است.

البته این نخستین باری نیست که دست پلیس انگلیس به قتل شهروندان رنگین‌پوست آغشته است و کسانی مانند مارک دوگان، راشان چارلز و دالیان آتکینسون از جمله افرادی هستند که مرگ آن‌ها طی دو دهه گذشته، در کارنامه سیاه پلیس این کشور دیده می‌شود.

فعالان برابری نژادی در انگلیس تظاهرات جاری در این کشور را ادامه جنبش "جان سیاهان مهم است" می دانند؛ جنبشی که در پی قتل «جورج فلوید» مرد سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به راه افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.