حمله تند مسکو علیه اظهارات گروسی درباره اورانیوم ضعیف‌شده

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود گفت که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، تمام واقعیت در خصوص اورانیوم ضعیف شده بیان نمی‌کند.

واکنش لاوروف به صحبت های علی باقری/ غرب در مذاکرات وین واقع‌بینانه رفتار نمی‌کند

خبرگزاری تاس گزارش داد، وی گفت: البته گروسی درست می‌گوید که این مهمات هیچ پیامد رادیولوژیکی قابل توجهی از نقطه نظر "ایمنی هسته ای" ندارد. واضح است که او تمام داستان را بیان نمی‌کند.

عدم اشاره به تمام مشکلات چه داوطلبانه یا غیرارادی، غیرقابل قبول است.

او یادآور شد که اورانیوم ضعیف شده، از نظر شیمیایی برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک و سمی است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: به ویژه زمانی که از این فلز به عنوان بخشی از مهمات استفاده می‌شود، ذرات معلق منتشر شده در هوا بسیار سمی هستند.

به گزارش ایرنا, مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود که استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، تهدید تشعشعاتی مستقیمی ندارد.

گروسی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: باید بدانیم که مهمات اورانیوم ضعیف‌شده در مقایسه با خطر نیروگاه اتمی زاپروژیا, تهدید رادیولوژیکی آنی و مستقیمی نداشته و خطر ناشی از آن، ماهیتی متفاوت دارد.

وی اضافه کرد که آژانس وضعیت را دنبال کرده و آماده است تا در صورت دریافت «درخواستی ویژه» ، تاثیرات احتمالی ناشی از استفاده از آن‌ها را بررسی کند.

پرواز ۲ بمب‌افکن روسیه بر فراز دریای بالتیک

به گزارش ایرنا, فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی پس از تایید گزارش‌ها ارسال گلوله‌های تانک هوی اورانیوم ضعیف شده گفت که سازمان ملل همواره نگران استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در هر نقطه از جهان است.

حق گفت: نگرانی‌های ما در مورد استفاده از اورانیوم ضعیف شده در هر نقطه از جهان ثابت بوده و همچنان پابرجاست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اعلام بسته نظامی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری واشنگتن به اوکراین همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن به کی یف، اعلام کرد که در این بسته نظامی، مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده اوکراین می‌دهد.

پنتاگون روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری، به اوکراین گلوله‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده می‌دهد.
پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که دولت جو بایدن برای اولین بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین خواهد داد.

پنتاگون افزود: ما در پاییز امسال ۳۱ تانک آبرامز را به اوکراین تحویل خواهیم داد و زمان آن هنوز تعیین نشده است. ما مقداری مهمات اورانیوم ضعیف شده را که نیاز ۳۱ تانک آبرامز را برآورده می‌کند، به اوکراین عرضه خواهیم کرد.

وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده را هم اکنون ارسال کنیم تا به محض تحویل تانک‌های آبرامز، اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

انگلیس چند ماه پیش تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین فرستاد اما این اولین باری است که آمریکا مبادرت به چنین اقدامی می‌کند و احتمالا جنجال‌برانگیز خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.