جدال بر سر بودجه در آمریکا بالا گرفت

کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به اعضای حزب خود هشدار داد که اگر اجازه دهند دولت جو بایدن در اوایل ماه آینده به تعطیلی کشیده شود، این اتفاق برای آنها عواقب سیاسی خواهد داشت.

کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از جلسه پشت درهای بسته اعضای حزب جمهوریخواه در این مجلس به خبرنگاران گفت: "هیچکس در تعطیلی دولت پیروز نمی شود."

مک کارتی گفت که قصد دارد در هفته آینده جلسه مجلس نمایندگان را تا زمان تصویب بودجه دولت پس از ۳۰ سپتامبر که بودجه اختصاص یافته به اتمام می رسد، ادامه دهد.

در صورتی که مجلس نمایندگان جمهوری خواه و سنای دموکرات لایحه بودجه بلندمدت یا کوتاه مدت را تصویب نکنند، دولت مرکزی آمریکا از اول اکتبر وارد چهارمین تعطیلی خود در یک دهه گذشته می شود.

اعضای تندرو حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان و دیگر محافظه کاران اعلام کرده اند تا زمانی که مک کارتی با محدود کردن هزینه های مالی سال ۲۰۲۴ به سطح ۱.۴۷ تریلیون دلار محدود نکند، از این تمدید لایحه بودجه مالی دولت آمریکا حمایت نخواهند کرد.

این سقف ۱۲۰ میلیارد دلار کمتر از توافق میان مک کارتی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.

قانونگذاران امید زیادی به تصویب لایحه بودجه دولت تا ۳۰ سپتامبر ندارند و ۶ نفر از نمایندگان جمهوریخواه کنگره اعلام کرده اند که در کل ماه سپتامبر مشغول تصویب لوایح بودجه و مذاکره با سنا در این خصوص خواهند بود.

بسیاری از لوایح تخصیص بودجه مورد نظر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا شامل اقداماتی با موضوعات بسیار جنجالی چون سقط جنین می‌شود که تصویب لایحه بودجه را با مشکل مواجه می کند و همین مسایل مذاکره جمهوری‌خواهان با سنا را که تحت کنترل دموکرات‌ها است، دشوار می سازد.

طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا در سال ۲۰۱۹ در دولت ترامپ اتفاق افتاد. دلیل این تعطیلی تامین بودجه برای دیوار مرزی ترامپ بود.

دومین دوره طولانی مدت تعطیلی دولت در زمان بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد که دلیل آن درخواست برای کاهش هزینه ها بود و سومین دوره طولانی تعطیلی دولت در دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ بر سر قانون بیمه اقتصادی و ارزان بود.

این تعطیلی ها در افکار عمومی آمریکا، گمانه زنی های مختلفی در خصوص اینکه چه کسی مقصر این تعطیلی است، ایجاد کرد. پس از تعطیلی سال ۲۰۱۳، جمهوری خواهان اکثریت خود را در مجلس افزایش دادند و در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۴ به سنا رسیدند. پس از تعطیلی دولت کلینتون که تا دسامبر ۱۹۹۶ ادامه یافت، وی دوباره انتخاب شد.

حال کاخ سفید در دولت بایدن، مطمئناً به حملات ادامه خواهد داد و معتقد است مسئولیت کنگره تامین مالی دولت است و آنها مقصر تعطیلی خواهند بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.