ادعای جدید اسرائیل علیه ایران

با نزدیک شدن به موعد انقضای تحریم موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۲۳ که مطابق با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ است، گزافه‌گویی و تهدیدهای توخالی مسئولان اسرائیل نیز رو به افزایش است.

یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل که در آلمان حضور دارد، امروز مدعی شد که جامعه بین‌الملل باید برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشکی، اقدامات مهمی انجام دهد.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از گالانت گزارش داد: اگر تحریمها (موشکی) برداشته شود، ایران خواهد توانست موشکهای پیشرفته را مستقر کند و خواهد کوشید سلاح اتمی به دست بیاورد».

فعالیت‌های موشکی ایران تا قبل از این هم تناقضی با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ نداشته‌ است؛ زیرا در این قطعنامه با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» از کار بر روی موشک‌هایی که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند، خودداری کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده هیچ‌ یک از موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده و بنابراین فعالیت‌های موشکی این کشور ممنوعیتی از نظر قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. با وجود این، همین محدودیت‌های توصیه‌ای علیه برنامه موشکی ایران هم طبق مفاد قطعنامه بایستی از اکتبر ۲۰۲۳ به طور کامل لغو شود.

پیش از این،  «موشه ادری»، رئیس کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی هم ضمن وحشت از انقضای تحریمهای موشکی، گفت: «ایران علی‌رغم این ممنوعیت (ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت) به توسعه، آزمایش و استقرار موشک‌های بالیستیک دوربرد ادامه می‌دهد که این نقض مستقیم قطعنامه‌های سازمان ملل است.»

وی خاطرنشان کرد: «انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ماه آینده به ایران اجازه خواهد داد بدون هیچ محدودیت رسمی به پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود ادامه داد. وضعیت خطرناک و نگران‌کننده است.»

اذعان این مقام صهیونیست در حالی مطرح شده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  حدود دو هفته پیش گفت نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را بعد از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ رفع کنند.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند این رفتار کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها  قصد فعال کردن ساز و کار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند.  

در ادامه اقدامات مشترک آمریکاییها با اروپا، گروهی از نمایندگان مجلس سنا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا، روز گذشته از سه کشور اروپایی خواسته‌اند از منقضی شدن محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی جلوگیری کنند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.