کمک‌های آمریکا به اوکراین قطع می شود؟

یکی از اعضای کنگره آمریکا از پیشنهاد لایحه بودجه موقت دولت این کشور از سوی مجلس نمایندگان کنگره خبر داد که در آن منابعی برای کمک به اوکراین در نظر گرفته نشده است.

تام کول، عضو کنگره آمریکا از ایالت اوکلاهاما اعلام کرد که مجلس نمایندگان ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، لایحه‌ای را برای بودجه موقت ۴۵روزه دولت پیشنهاد کرده است که در آن مبلغی برای کمک به اوکراین اختصاص نیافته است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: کول می‌گوید این ابتکار در بین هزینه‌های در نظر گرفته خود، منابعی را برای رفع بلایای طبیعی در داخل کشور تعیین کرده است. با این وجود در این سند اشاره‌ای به کمک به اوکراین نشده است.

هشدار جدی نسبت به مهاجرت غیرطبیعی افغانستانی‌ها به ایران

او افزود که رای‌گیری درباره این لایحه ممکن است به‌زودی انجام شود.

هیچ‌یک از مجالس آمریکا به لایحه پیشنهادی دولت برای تامین مالی اوکراین تمایلی نشان نداده‌اند و به همین دلیل دولت آمریکا در نتیجه تصویب‌نشدن بودجه برای سال مالی جدید در آستانه تعطیلی قرار دارد.

تعطیلی یا توقف فعالیت‌های دولت فدرال آمریکا در صورتی که تا تاریخ یکم اکتبر کنگره بودجه را تصویب نکند، کلید خواهد خورد. هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گزینه‌های بودجه کوتاه‌مدت ۴۵روزه را برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد کرده‌اند. علاوه بر این، اعضای کنگره آمریکا تلاش می‌کنند تا در این مدت، زمان بیشتری را برای ادامه مذاکرات درباره بودجه سراسری سال مالی ۲۰۲۴ بخرند.

اسپوتنیک در ادامه نوشت که با وجود این تلاش‌ها، چشم‌انداز توافق درباره هر یک از گزینه‌های کوتاه‌مدت یا جامع کم است و دلیل این امر نیز اختلاف نظر با دولت درباره حجم و بندهای تامین مالی در این سندهاست.

کاخ سفید، جمهوریخواهان را متهم می‌کند که از همکاری خودداری می‌کنند و اعضای حزب جمهوریخواه در نهاد قانونگذاری آمریکا نیز به نوبه خود با اقدامات دولت و از جمله در حوزه بحران مرزی موافق نیستند.

از دیگر سدهای موجود در مسیر توافق بین دولت و کنگره، ورود منابع برای ارائه کمک به اوکراین است. چند عضو کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که به هر سندی که در آن تامین مالی اوکراین وجود داشته باشد، رای منفی خواهند داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.