محل جدید انتقال مهاجران غیرقانونی این کشور اعلام شد!

 ادی راما نخست وزیر آلبانی و همتای ایتالیایی وی جورجیا ملونی در دیداری در رم در این باره به توافق رسیدند.

دفتر ملونی در بیانیه‌ای درباره جزئیات این توافق اعلام کرد که ۲ مرکز برای اسکان حدود سه هزار نفر به منظور «بررسی سریع درخواست‌ها یا استرداد احتمالی مهاجرانی که در دریا نجات داده شده‌اند» ایجاد خواهد شد. این مراکز با بودجه ایتالیا و در بنادر «شنگین» و «گیادر» در شمال غرب آلبانی ایجاد می‌شوند و قرار است سالانه پذیرای ۳۹ هزار نفر باشند.

ملونی پس از دیدار با نخست وزیر آلبانی تاکید کرد که کودکان، زنان باردار و «افراد آسیب‌پذیر» به این مراکز فرستاده نخواهند شد.

انتظار می‌رود که این مراکز تا بهار ۲۰۲۴ تاسیس و راه‌اندازی شوند. مرکز شنگین برای بررسی مهاجرانی که تازه از راه رسیده‌اند، و مرکز گیادر برای اسکان مهاجرانی که قرار است مسترد شوند، ایجاد خواهد شد.

به رغم وعده‌های ملونی برای جلوگیری از ورود قایق‌های حامل مهاجران از شمال آفریقا، در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۴۵ هزار مهاجر خود را به سواحل ایتالیا رسانده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۸ هزار نفر خود را به ایتالیا رسانده بودند.

توافق ملونی و آلبانی با انتقاد آنجلو بونلی رهبر حزب سبز ایتالیا مواجه شد و آن را «نقض آشکار کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی» خواند.

وی اظهار کرد که دولت ایتالیا «مسئولیت‌هایش را برون‌سپاری می‌کند. این مراکز بازداشت خطر آن را دارند که استانداردهای کافی برای تضمین پذیرایی از مهاجران و رعایت حقوق بشر را نداشته باشند.»

دولت ایتالیا پیشتر از تصویب قوانین جدید برای محدود کردن ورود مهاجران به این کشور خبر داد و گفت از این مساله اطمینان حاصل خواهد کرد که مهاجران کمتری وارد ایتالیا شوند.

سال گذشته ملونی با وعده جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به قدرت رسید و حالا دولت سعی می‌کند اعتبار دولت را با تصویب چنین قوانین حفظ کند.

دولت ایتالیا گفته بود در تلاش است قانون افزایش انتظار مهاجران در مرزها را از سه ماه به ۱۸ ماه در پارلمان این کشور به تصویب برساند و کمپ‌های نگهداری مهاجران در مرزها را افزایش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.